ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 02.11.2018, 20:58

تیم ترور خاشقچی پیشتر عملیات مشابه انجام داده است


شبکه خبری الجزیره به نقل از یک منبع آگاه در وزارت خارجه ترکیه اعلام کرد که آنکارا مدارکی در دست دارد که نشان می دهد تیم ترور جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد عربستانی، پیشتر نیز عملیات های مشابهی انجام داده است.

به گزارش جمعه شب ایرنا به نقل از شبکه الجزیره، این منبع همچنین خاطرنشان کرد که هدف تحقیقات ترکیه در این پرونده پیداکردن مسئول سعودی است که به تیم ترور دستور داده است.

وی همچنین تاکید کرد که آنکارا از درخواست خود برای بازگرداندن ۱۸ متهم قتل خاشقچی و محاکمه آنان در ترکیه کوتاه نخواهد آمد.

منبع یادشده گفت که چنانجه عربستان به درخواست مربوط به تحویل متهمان پاسخ مثبت ندهد، ترکیه به اقداماتی در سطح بین المللی روی خواهد آورد.

المعتز بالله حسن خبرنگار الجزیره نیز در گزارشی از مقابل سفارت عربستان گفت که این اظهارات تحولی تازه در لحن ترکیه به شمار می رود، به ویژه اینکه مقام های ترکیه از همکاری نکردن عربستان در خصوص تحقیقات مربوط به این پرونده سخن گفته اند.

وی خاطرنشان کرد که موضوع مهم این اظهارات این است که آنکارا تحرکاتی را در سطح بین المللی برای محاکمه ۱۸ متهم این پرونده در خاک ترکیه، انجام خواهد داد.

به گزارش ایرنا، تحقیقات در زمینه پرونده قتل خاشقچی که بیش از چهار هفته پیش به دست مأموران اعزامی آل سعود در کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسید، همچنان ادامه دارد و دولت ترکیه تیم قضایی، امنیتی و پلیسی ویژه ای را برای بررسی این پرونده بسیج کرده است.

پنج روز پیش نیز در پی تماس های پادشاه عربستان با رئیس جمهوری ترکیه، دادستان کل سعودی به استانبول اعزام شد و علاوه بر دیدار با مقامات قضایی، امنیتی و پلیسی، به بازرسی از محل وقوع جنایت پرداخت.

بررسی پرونده قتل خاشقچی روزنامه نگار منتقدآل سعود از سوی «سعود المعجب» دادستان کل عربستان در استانبول عصر چهارشنبه پایان یافت و المعجب پس از سه روز بررسی این پرونده، به کشور خود بازگشت.

دادستانی کل استانبول در ارتباط با سفر دادستان کل عربستان سعودی با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد که ‘هیچ یک از مقام های عربستان سعودی به سؤالات دادستانی استانبول درباره جزییات ادعای این کشور مبنی بر وجود همدستان محلی این قتل پاسخ نداده‌اند.

دادستانی کل استانبول در بیانیه خود عنوان کرده است: «جسد خاشقچی پس از قتل، قطعه قطعه و امحا شده و برغم تلاش‌ برای روشن شدن جزئیات و ابعاد این ماجرا، نتیجه ای به دست نیامده است.»

دادستانی کل استانبول در بیانیه خود همچنین اعلام کرد که روزنامه نگار منتقد آل سعود «طبق نقشه‌ قبلی بلافاصله پس از ورود به کنسولگری عربستان سعودی خفه و کشته شده است.»

با گذشت بیش از چهار هفته از قتل خاشقچی که قصد داشت اسنادی درباره استفاده عربستان از سلاح شیمیایی در یمن را فاش کند، هنوز جنازه این روزنامه نگار یافت نشده و حکومت آل سعود در این باره سکوت کرده است.