ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 01.11.2018, 21:35

واشنگتن‌پست: نتانیاهو خواهان حمایت ترامپ از بن سلمان است


خبرگزاری آناتولی

به گزارش روزنامه «واشنگتن پست» آمریکا برخی مقامات واشنگتن که نخواستند نام شان ذکر شود گفته‌اند: بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل از دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا خواسته به حمایت از محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی در خصوص پرونده خاشقجی بپردازد.

در این گزارش همچنین آمده است:

«نتانیاهو بعد از اینکه جمال خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد عربستان سعودی در کنسولگری این کشور در استانبول کشته شد، با کاخ سفید تماس گرفته و به دونالد ترامپ پیشنهاد حفظ رابطه خود با محمد بن سلمان را داده است.

عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر نیز طی گفت‌وگوی تلفنی با همتای آمریکایی خود رویکرد مشابه نتانیاهو را ابراز داشته و دونالد ترامپ را به حمایت از محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی فراخواند.

آلمان، انگلیس و فرانسه خواهان اعمال فشار بر ریاض برای روشن شدن تحقیقات درباره پرونده خاشقجی هستند، اما اسرائیل، مصر و امارات متحده عربی بر حمایت خود از ولیعهد عربستان سعودی تاکید کرده اند.»

گفتنی است جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار اهل عربستان سعودی سردبیر سابق روزنامه الوطن و ستون‌نویس واشنگتن‌پست روز دوم ماه اکتبر گذشته به منظور انجام امور رسمی وارد کنسولگری این کشور در استانبول شده و از آن خارج نشد.

پلیس ترکیه ضمن تایید عدم خروج او از کنسولگری عربستان سعودی در استانبول اعلام کرد که همزمان با ورود او به این محل 15 مقام امنیتی عربستان نیز با دو پرواز وارد این شهر شده و پس از مدت کوتاهی از ترکیه رفته‌اند.

عربستان سعودی روز شنبه ۲۰ اکتبر ۲۰۱۸ طی بیانیه‌ای کشته‌شدن خاشقجی در داخل کنسولگری این کشور در استانبول را تأیید کرد. دادستان کل عربستان سعودی مدعی شده که خاشقجی بعد از “درگیری” با چند نفر داخل ساختمان کنسولگری “فوت” کرده و 18 شهروند این کشور در ارتباط با این حادثه بازداشت شده‌اند.

دادستانی کل استانبول روز چهارشنبه ۳۱ اکتبر طی بیانیه‌ای اعلام کرد که جمال خاشقجی بلافاصله پس از ورود به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول، طبق نقشه‌ای خفه و کشته شده است.