ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 31.10.2018, 11:14

دنیس راس: ریاض باید تاوان قتل خاشقچی را بپردازد


دنیس راس کارشناس اندیشکده واشنگتن، گفت: طرح مطالبی درباره تلاش‌های محمد بن سلمان ولیعهد عربستان برای پیوند اسلام با مدرنیته، قتل جمال خاشقچی را توجیه نمی کند و ریاض باید تاوان کار خود را پس دهد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، راس در یادداشت منتشر شده در تارنمای این اندیشکده آمریکایی نوشت: معتقدم هم دولت و هم بخش خصوصی آمریکا نقشی مهم در موفقیت سیاست های محمد بن سلمان در زمینه تغییر و دگرگونی در عربستان دارند. چشم انداز ۲۰۳۰ ولیعهد ریاض نوید دهنده دمکراسی نیست بلکه از تغییرات اجتماعی و اقتصادی مهم و دور از دسترسی خبر می‌دهد که مستلزم رد قرائت سختگیرانه وهابیت از اسلام است، قرائتی که موجب صدور القاعده، داعش و افراط گرایی در سراسر خاورمیانه و ورای آن و به نفع منافع آمریکا شده است. به همین ترتیب، ایجاد مدل توسعه موفق برای خاورمیانه نیازمند مبارزه با اقدامات رادیکالی است که نویددهنده پیشرفت و عدالت است و همواره نیز برعکس این عمل می‌کند.

دولت ترامپ ممکن است بر این مسایل و مسایلی مانند منافع مشترک ما در مسایل اقتصادی و تجاری ما در عربستان تمرکز کند. تعریف دولت ترامپ از منافع ما باعث شده است این دولت برای مدیریت تبعات قتل خاشقچی تلاش کند.

درست است که ما برای حفظ رابطه خود با عربستان دلیل داریم اما، باید مقررات خاص جهانی مانند رد قتل شهروندان در سایر کشورها یا کشاندن یک روزنامه نگار یا منتقد به کنسولگری برای کشتن یا ترساندن آنها را نیز مدنظر داشته باشیم.

افزون بر این، اگر محمد بن سلمان قرار است به مدت چند دهه بر عربستان حکمرانی کند، باید این را بفهمد که این نوع رفتار تاوان سنگینی دارد و حتی می تواند همه اهدافی که او برای این پادشاهی دارد را، نابود کند.

دولت ترامپ باید در درجه اول، با متقاعد کردن پادشاه و ولیعهد عربستان به تغییر، آنها را متحمل تاوان قتل خاشقچی کند. در نهایت، دولت ترامپ باید به باطل کردن روادید و تحریم افراد دخیل در این قتل متوسل شود.

علاوه بر این، دولت ترامپ باید به شاه و ولیعهد سعودی پیام دهد که سرکوب مخالفان و ناراضیان از سوی آنها را به گوش جهان می رساند. فروش تسلیحات دفاعی به عربستان را متوقف می کند، به پشتیبانی از عملیات هوایی عربستان در یمن خاتمه می دهد و اگر عربستان شیوه عملکرد خود را تغییر ندهد، با مخاطرات بالایی مواجه خواهد شد.