ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 29.10.2018, 12:53

اصلاح قانون انتخابات سبب اصلاحات اساسی می‌شود


حتی با این طرح می‌توان از مهاجرت ناخواسته بسیاری از افرادی که در شهرستان‌ها یا توابع استان‌ها هستند جلوگیری کرد

دوشنبه ۷ آبان ۱۳۹۷
قانون-بشیر خالقی/ عضو فراکسیون امید
بر اساس تجربه‌ای که در سال‌های حضور در مجلس داشته‌ام، می‌توانم بگویم که طرح اصلاح قانون انتخابات بیش‌تر در زمینه اعمال تغییرات در انتخابات استان‌هاست. هر چند اصلاحات دیگری نیز در دستور کار اصلاح قانون انتخاباتی وجود دارد که استانی شدن یکی از مهم‌ترین این اصلاحات است. یکی از اصلاحات این است که انتخابات مجلس به صورت استانی برگزار شود و در این زمینه در انتخابات آتی هر شهروند بتواند برای سایر نمایندگان استان نیز در یک لیست کامل رای دهد. این یعنی هر فرد تنها به کاندیدای شهرستان خود رای نمی‌دهد و می‌تواند به سایر کاندیداهای استان آن شهرستان نیز رای خود را ارسال کند. این مساله در سال‌های گذشته نیز مطرح بوده و اکنون نیز به صورت جدی مورد توجه قرار گرفته است. حتی موافقان و مخالفان زیادی بوده‌اند که درباره طرح اصلاح قانون انتخاباتی اظهارنظر کرده‌اند و به این ترتیب همیشه بحث استانی شدن انتخابات در مجلس وجود داشته اما تاکنون يك‌بار رای نیاورده است. هرچند در سال‌های گذشته موافقان زیادی این طرح داشته، اما به دلیل مخالفت شورای نگهبان مورد تایید واقع نشده است. اکنون نیز جزيیات این طرح در شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفته است و نظر شورای نگهبان در این زمینه برای مجلس اهمیت دارد. زيرا باید شورای نگهبان در بررسی‌های خود به این نتیجه برسد که استانی کردن انتخابات از لحاظ قانونی درست است یا خیر؟ این طرح با اصول قانونی مطابقت دارد یا خیر که این موارد باید به تایید شورای نگهبان برسد و سپس به قانونی کردن این طرح در مجلس پرداخته شود.

یکی از مزایای استانی کردن انتخابات کاهش هزینه‌های انتخاباتی است. زیرا وقتی افراد در هر شهرستان تنها حق رای به یک نفر دارند، در این صورت اختلاف نظراتی مابین نماینده استان و شهرستان در زمینه مسائل ایجاد می شود که این بحث نیازمند بازنگری است. اما وقتی یک نماینده از یک استان توسط مجموعه افراد آن استان که شامل ساکنان همه شهرستان‌های وابسته می‌شود رای بیاورد، در این صورت اختلافات از بین می رود و نماینده منتخب نیز می‌تواند نگاه ملی به مسائل داشته باشد و مشکلات ریز و درشت شهرستان‌ها توسط شوراهای شهر حل شود.

از دیگر مزایای این طرح این است که در میان مردم دو دستگی ایجاد نخواهد شد و مردم روستاها و شهرستان‌های یک استان از کمبود امکانات لازم رنج نمی‌برند و میان مردم فاصله ایجاد نمی‌شود. در کل باید این اصلاحات انجام بگیرد تا نماینده‌ها که در اصل چهره ملی هستند، بتوانند برای حل مشکلات کشور اقدامی مناسب انجام دهند و به مسائل ملی نگاه کنند. این در حالی است که بی‌توجهی به اصلاح قانون انتخابات باعث می‌شود تا نماینده‌ها تنها دغدغه مسائل محلی را داشته باشند و به صورت ملی در مجلس فعال نباشند.

از طرفی نیز اجرای این اصلاحات می تواند باعث شود تا نمایندگان نسبت به موقعیت استان‌ها احساس مسئولیت بیشتری داشته باشند و آمایش سرزمینی کل استان را در نظر بگیرند و در مسائل کل استان مداخله کنند. این در حالی است که اکنون بسیاری از شهرستان‌ها از طرح توسعه بازمانده‌اند و از اعتبارات استانی لازم برخوردار نیستند. اما با اصلاح قانون انتخاباتی می‌توان اعتبارات استانی را بر حسب جمعیت و نیاز هر استان تقسیم کرد.

حتی با این طرح می‌توان از مهاجرت ناخواسته بسیاری از افرادی که در شهرستان‌ها یا توابع استان‌ها هستند جلوگیری کرد. زیرا بسیاری از افراد به دلیل کمبود امکانات ناچار به مهاجرت هستند. می‌توان اعتبارات استانی را متعادل کرد و از تبعیض‌ها جلوگیری کرد. هر چند باید در اجرای این طرح دقت لازم را داشت و بعد از چکش کاری این قانون در کشور پیاده شود. در کل می‌توان گفت که اصلاح قانون انتخاباتی می‌تواند زمینه را برای دموکراسی بیشتر و اصلاحات اساسی در کشور فراهم کند.