ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 28.10.2018, 21:17

تصمیمات اجلاس استانبول درباره سوریه


خبرگزاری آناتولی: نشست چهارجانبه استانبول که با حضور رجب طیب اردوغان، ولادیمیر پوتین و امانوئل ماکرون رؤسای جمهور ترکیه، روسیه، فرانسه و همچنین آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و با موضوع سوریه برگزار شد با انتشار بیانیه‌ای پایان یافت.

در متن این بیانیه آمده است:

«در نشست چهارجانبه آخرین تحولات در موضوع سوریه مورد بررسی قرار گرفت و نسبت به تهدیداتی که از اختلافات جاری در این کشور متوجه امنیت و ثبات منطقه ای و جهانی می‌شود ابراز نگرانی شد.

سران حاضر در نشست استانبول بر پایبندی خود بر حاکمیت ملی، استقلال و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه و همچنین اهدف و آرمان‌های سازمان ملل متحد تاکید می‌کنند.

سران تاکید می‌کنند که راه‌حل نظامی راهگشای اختلافات در سوریه نیست و تنها چاره، انجام مذاکرات برای دستیابی به یک راه‌حل سیاسی منطبق با قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل است.

در این چارچوب بر اهمیت همکاری هماهنگ تمامی سازوکارهای بین‌المللی که قصد کمک برای دستیابی به راه‌حل معتبر و پایدار در موضوع سوریه دارند، تاکید می‌شود.

کشورهای امضا کننده این بیانیه بر اراده خود برای مبارزه با گروه‌هایی همچون داعش، جبهه النصره و القاعده که از سوی شورای امنیت سازمان ملل به عنوان گروه تروریستی شناخته می شوند تاکید و مخالفت خود را با هرگونه فعالیت جدایی‌خواهانه که به تمامیت ارضی سوریه و کشورهای همسایه آسیب می‌زند اعلام می‌کنند.

سران، توافق سوچی میان ترکیه و روسیه را که در رابطه با برقراری ثبات در منطقه کاهش تنش ادلب امضا شد مثبت ارزیابی و از عقب‌نشینی سلاح‌های سنگین و گروه‌های رادیکال ابراز رضایت کردند.

بر اهمیت آتش بس پایدار تاکید شد

رهبران چهار کشور بر لزوم مبارزه با تروریسم و اهمیت رعایت اصول مطرح شده در توافق نامه سوچی در خصوص ادلب از سوی تمام طرف ها برای برقراری آتش بس تاکید می کنند.

در صورت استفاده از سلاح های شیمیایی از سوی هرکدام از طرف ها سریعا واکنش نشان داده خواهد شد. همچنین رعایت تمام و کمال توافق نامه مربوط به امحا سلاح های شیمیایی و ممنوعیت تولید٬‌توسعه و استفاده از سلاح های شیمیایی درخواست می شود.

سران کشور ها از روند سیاسی همه جانبه با میانجی گری سازمان ملل حمایت می کنند. از همه طرفین فعال درخواست می شود در این فرایند مشارکت کنند.

تشکیل کمیته قانون اساسی در ژنو و تسریع در آن با در نظر گرفتن شرایط برای اصلاح قانون اساسی تحت نظارت سازمان ملل مبتنی بر بالاترین استانداردهای شفافیت برای زمینه سازی برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه در سوریه با امکان شرکت تمام مخالفین و تمام سوری ها درخواست شد.

سران همچنین بر اهمیت فرایند هایی که منجر به افزایش اعتماد به برقراری آتش بس پایدار و ادامه روند سیاسی می شود و نیز بر حمایت خود از موضوعات: شناسایی مفقودین و تبادل جنازه ها ٬ رها سازی اسرا که از سوی کارشناسان سازمان صلیب سرخ و سازمان ملل در حال اجراست تاکید کردند.

فراخوان سران برای کمک‌های بشردوستانه به سوریه

سران کشورهای شرکت کننده بر لزوم دسترسی سریع، امن و بی وقفه به سراسر سوریه و رساندن فوری کمک‌های بشردوستانه برای التیام آلام مردم آن تاکید کرده و سازمان ملل، سازمان‌های بشردوستانه وابسته و جامعه جهانی را به افزایش کمک‌های خود به سوریه فراخواندند.

این رهبران بر همبستگی با ترکیه، لبنان، اردن و سایر کشورهای میزبان و پایبندی خود در بازگشت امن و داوطلبانه پناهجویان به سوریه براساس ضوابط و شرایط حقوق بین الملل تاکید کردند.

رهبران این کشورها ضمن اشاره به تامین شروط لازم در سراسر سوریه به منظور بازگشت داوطلبانه پناهجویان و آوارگان در امنیت به محل زندگی خود در سوریه بر محافظت از این افراد در برابر درگیری مسلحانه، اعمال فشار سیاسی و دستگیری‌های خودسرانه و تامین زیرساخت‌های انسانی از جمله آب، برق و خدمات اجتماعی و بهداشتی تاکید کردند.

سران کشورهای شرکت کننده بر ضرورت هماهنگی بین تمامی طرف‌ها از جمله کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد (UNHCR) و سایر سازمان‌های تخصصی بین المللی تاکید کردند.

رهبران چهار کشور متعهد به همکاری برای ایجاد یک راه حل سیاسی به منظور تامین شروط لازم جهت برقراری صلح و ثبات در سوریه شدند.

ماکرون، مرکل و پوتین مراتب تقدیر و تشکر خود از رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه را برای میزبانی از نشست چهارجانبه استانبول ابراز کردند.