ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 27.10.2018, 19:36

فرانسه و آلمان خواستار «موضع هماهنگ» برای تحریم احتمالی عربستان شدند


یورونیوز: امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان بر اتخاذ «موضع هماهنگ در سطح اروپا» در آینده بر سر تحریم های احتمالی علیه عربستان سعودی به دلیل قتل جمال خاشقجی تاکید کردند.

رهبران فرانسه و آلمان پیش از آغاز اجلاس چهار جانبه استانبول در مورد سوریه که با مشارکت سران روسیه و ترکیه برگزار می شود با یکدیگر درباره اعمال تحریم های احتمالی علیه عربستان گفتگو کردند.

پاریس و برلین در این دیدار خواستار «موضع هماهنگ در سطح اروپا» بر سر تحریم تسلیحاتی عربستان در آینده شدند. امانوئل ماکرون روز جمعه توقف فروش سلاح به عربستان بر سر ماجرای قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد حکومت عربستان را «عوامفریبی» دانسته بود.

این در حالی است که صدراعظم آلمان روز جمعه بر موضع کشورش در این مورد تاکید کرده بود. برلین پس از آنکه ریاض قتل جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان در ترکیه را تائید کرد از توقف فروش سلاح به عربستان سخن گفته بود.

آلمان همچنین بر لزوم روشن شدن ابعاد قتل جمال خاشقجی تاکید کرده بود. این موضع دولت آلمان فشارها بر دولت امانوئل ماکرون برای اتخاذ موضعی مشابه را افزایش داده بود.

فرانسه یکی از اصلی ترین فروشندگان سلاح به عربستان محسوب می شود.

در حالی که استفاده رئیس جمهوری فرانسه از عبارت «عوامفریبی» برای توصیف در مورد تحریم تسلیحاتی عربستان انتقادی غیرمستقیم از موضع آلمان به نظر می رسید اما بنا به اعلام کاخ الیزه گفتگوهای روز شنبه رهبران فرانسه و آلمان در فضایی آرام انجام شد.

کاخ الیزه همچنین اعلام کرده که امانوئل ماکرون بر موضع پیشین خود مبنی بر عدم وجود ارتباط مستقیم بین قتل جمال خاشقجی و فروش سلاح به عربستان تاکید کرده است.