ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 04.10.2018, 9:33

۱۰۰ میلیارد دلار ذخایر ارزی داریم


پنجشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۷
معاون اسبق بانک مرکزی با اشاره به وجود ۱۰۰ میلیارد دلار ذخایر ارزی در کشور بیان کرد: بازار ارز محل مناسبی برای سرمایه‌گذاری نیست‌.
به گزارش ایبِنا، سیدکمال سیدعلی با بیان اینکه روند رشد نرخ ارز و رسیدن به قیمت ۱۹ هزار تومان روند غیرواقعی و بدون دلیل اقتصادی بود، افزود: بر اساس تصمیمات شش ماه گذشته بانک مرکزی، ارز برای واردات کالا و خدمات با اسناد رد و بدل می‌شد و صرافی‌ها هم بسته شده بودند‌.
وی ادامه داد: دخالت نکردن بانک مرکزی در سه ماه اخیر در بازار ارز از دیگر علل افزایش نرخ ارز بود‌. معاون اسبق ارزی بانک مرکزی با بیان اینکه باید برای خروج سرمایه، قاچاق و سفته‌بازی ارز تمهیداتی اندیشیده می‌شد، افزود: بانک مرکزی باید برای کنترل بازار ارز فعال باشد و به موقع دخالت کند‌.
سیدعلی با اشاره به افزایش قیمت نفت گفت: حتی در صورت کاهش میزان صادرات نفت، از نظر منابع ارزی مشکلی نخواهیم داشت زیرا افزایش قیمت نفت، آن کمبود را جبران می‌کند‌. بازار ارز جای مناسبی برای سرمایه‌گذاری نیست‌.
رییس صندوق ضمانت صادرات با بیان اینکه چهار برابر شدن نرخ ارز در مدت شش ماه کاملا غیرمنطقی است، افزود: امسال صادرات غیرنفتی ما به حدود ۶۰ میلیارد دلار خواهد رسید و درآمد نفتی ما هم در شش ماه نخست امسال از مدت مشابه پارسال بیشتر بوده است‌. همچنین ۱۰۰ میلیارد دلار ذخایر ارزی داریم، با این رقم ذخایر ارزی حتی اگر هیچ درآمد نفتی نداشته باشیم می‌توانیم سه سال کشور را اداره کنیم بنابراین کمبود ارزی نداریم ضمن اینکه تراز تجاری ما هم در شش ماه نخست امسال مثبت است‌.
وی گفت: دولت انتظارات بیش از حد از بانک مرکزی نداشته باشد و نمی‌شود همه مشکلات اقتصادی از جمله رکود، تورم و اشتغال را با نرخ ارز حل کنیم‌. بانک مرکزی هم باید اطلاعات منابع و مصارف را جمع‌آوری کند‌.