ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 28.09.2018, 20:54

برنامه آمریکا و کشورهای عربی برای ایجاد «ناتوی عربی»


خبرگزاری آناتولی

هدر نائورت سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده اعلام کرد که مایک پمپئو وزیر امور خارجه این کشور برای گفت‌وگو پیرامون تشکیل یک نیروی نظامی با عنوان «ائتلاف راهبردی خاورمیانه» با وزاری خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج دیدار کرد.

به گفته وی در این نشست وزیران امورخارجه کشورهای بحرین، مصر، اردن، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی حضور داشتند و راجع به تشکیل این اتحاد که “ناتوی عربی” نیز نامیده می شود، به بحث پرداختند.

نائورت افزود: «گفت‌وگوهای مثبتی در باره تشکیل ائتلاف نظامی مذکور که با هدف برقراری رفاه، امنیت و ثبات منطقه ای ایجاد می شود، صورت گرفت. پمپئو تمایل دارد که این گفت‌وگوها را طی هفته ها و ماهزهای آینده نیز ادامه دهد.

پمپئو همچنین در این دیدار به نابودی داعش و دیگر گروه های تروریستی، برقراری صلح و ثبات در سوریه و یمن، تبدیل عراق به یک کشور در حال توسعه و جلوگیری از فعالیت های مضر ایران در منطقه تاکیده کرده است. در خصوص مبارزه با تهدیدات ایران علیه منطقه و آمریکا نیز با وزیران امور خارجه کشورهای عربی توافق شد.»

دولت دونالد ترامپ رئس جمهور ایالات متحده آمریکا پیشنهاد تشکیل یک نیروی نظامی متشکل از کشورهای عربی در خاورمیانه را داده است که ماموریت اصلی این نیروی نظامی مقابله با نفوذ ایران در منطقه خواهد بود.