ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 28.09.2018, 20:48

افشار سلیمانی: باید به سمت اصلاحات جدی در داخل برگردیم


امتداد: حضور حسن روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد و نشست اخیر شورای امنیت این سازمان این روزها به نقل محافل رسانه‌ها بدل شده است.

در همین رابطه افشار سلیمانی، سفیر اسبق ایران در جمهوری آذربایجان و کارشناس سیاست خارجی در گفتگو با امتداد، ضمن اشاره به سخنرانی اخیر روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل اظهار داشت: ما در این سخنرانی، مواضعی را از رئیس جمهور شاهد بودیم که نوعا منطقی، سنجیده، معطوف به هدف و در عین حال غیرتنش‌زا بود.

وی افزود: مخاطب عموم این سخنان، شخص ترامپ بود و رئیس جمهور با هوشیاری و حتی بعضا بدون نام بردن از رئیس جمهور ایالات متحده، سخنانی را که چه بسا به شکل رو در رو نیز موضوعیت طرح نداشت را مطرح کرد که این مسئله را باید به فال نیک گرفت.

سلیمانی همچنین یادآور شد: البته نباید این مهم را به دست فراموشی سپرد که روحانی برخی از اتهاماتی که را که ترامپ متوجه ایران کرده بود را بی‌پاسخ گذاشت و این مسئله می‌تواند بازخورد خاکستری در افکار عمومی دنیا داشته باشد.

این دیپلمات اسبق کشورمان تصریح کرد: روحانی به خوبی در این سخنرانی درباره عملکرد ترامپ در عرضه بین‌المللی اشاره‌ای به مباحثی چون نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، خروج آمریکا از برجام و مسائلی از این دست اشاره کرده و ضمن اینکه چراغ سبزی در محضر افکار عمومی دنیا به آمریکا برای مذاکره بعد از بازگشت این کشور به برجام نشان داد، در عین حال ترامپ را با نازی‌ها مقایسه و نهایتا نیز وی را به انجام تعهدات فراخواند.

سفیر اسبق ایران در جمهوری آذربایجان خاطرنشان کرد: البته این مسئله بعید است که فردی مانند ترامپ بخواهد به برجام بازگردد اما، سخنان روحانی به نوعی استارت مذاکره با طرف آمریکایی را از تریبون سازمان ملل زد و راه را در این باره باز گذاشت.

وی در ادامه ضمن اشاره به نشست شورای امنیت سازمان ملل به ریاست ترامپ تاکید داشت: اگر در این شورا، موضوع ایران به شکل صرف در دستور کار بود، به زعم من بهتر این بود که روحانی شخصا در آن شرکت می‌کرد ولی آن گونه که طرف آمریکایی پیش از نشست نیز مطرح کرد، این موضوع مرتفع و بحث کلی در دستور کار قرار گرفت.

سلیمانی عنوان داشت: ایالات متحده در این نشست از مواضع روسیه، چین و مشخصا طرفین اروپایی نگرانی‌هایی داشت و بر همین اساس نیز موضوع ایران را به شکل انحصاری از دستور کار خارج کرد. پیرو همین مهم نیز شاهد این بودیم که ترامپ به بیان مواضع تکراری روی آورد و روحانی نیز توانست با دیپلماسی رسانه‌ای در نشست مطبوعاتی خود به نوعی به مواضع طرف آمریکایی در نشست مذکور پاسخ داده و افکار عمومی دنیا را از مواضع ایران آگاه سازد.

این کارشناس سیاست خارجی اظهار داشت: مشکل در این جا است که کشور در داخل با مشکلات برجسته اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند و پیرو همین مهم نیز، سخنرانی خوب، یکی از صدها پارامتر یک حکمرانی خوب خواهد بود. ما فارغ از مناسبات رخ داده در نیویورک باید به اصلاحات جدی در داخل برگردیم و از نظر رویکردی و ساختار بازنگری جدی در سیاست داخلی خود داشته باشیم.

لزوم اجماع در داخل و سازگاری با خارج

وی ادامه داد: آنچه مشخص است، نظام بین‌الملل در محور سخنرانی نمی‌چرخد و به نوعی گفتاردرمانی بدون توجه به واقع‌بینی و پراگماتیزم پاسخگو نیست. تا مادامی که به اصلاحات همه جانبه مبتنی بر فسادزدایی در کشور صورت نگیرد، اتفاق عملی خاصی رخ نخواهد داد و باید سیاست کلی اجماع در داخل و سازگاری با خارج را در دستور کار خود قرار دهیم.

سفیر اسبق ایران در آذربایجان همچنین در ادامه ضمن اشاره به نشست اخیر شورای امنیت سازمان ملل به ریاست ترامپ تصریح کرد: با توجه به مواجه‌ای که کشورهایی نظیر فرانسه، انگلیس، چین، روسیه و برخی کشورهای اروپایی با ایالات متحده در این نشست داشتند، خروجی آن به نوعی به نفع ایران تمام شده و ترامپ به هدف خود مبنی بر منزوی کردن ایران حتی نزدیک هم نشد.

این دیپلمات سابق وزارت خارجه یادآور شد: همان‌طور که شاهد بودیم، موضع آمریکا در این نشست نه قطعنامه‌ و نه بیانیه‌ای به دنبال نداشت و مورد استقبال سایر کشورها قرار نگرفت.

وی همچنین تاکید داشت: اما به شکل کلی باید گفت، به رغم اینکه در ماجرای مجمع عمومی و نشست شورای امنیت بر اساس رفتار سنجیده و دیپلماتیک هیئت ایرانی و البته رفتار ترامپ، پیروزی سیاسی برای کشورمان رقم خورد، ولی باید به نظاره نشسته و ببینیم که این ماجرا تا چه میزان نفع اقتصادی و آورده مالی برای مردم دربرخواهد داشت.

سلیمانی افزود: به عقیده من، حضور ترامپ در راس اریکه حکمرانی ایالات متحده، نظام بین‌الملل را در پیچ تاریخی قرار داده و اگر کشورها بتوانند با اتخاذ یک مکانیزم واحد یا دست کم همسوی اقتصادی از این پیچ عبور کنند، نظام بین‌الملل وارد فضای جدیدی شده و در کنار تحقق چندجانبه گرایی، مسائل و معضلات بین‌المللی به گونه بهتری در آینده دنیا حل و فصل خواهد شد.

وی ادامه داد: با آمدن ترامپ، مناسبات حاکم میان کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل دچار چالش جدی شده و باید این مهم را به فال نیک بگیریم. آمریکا اکنون به موضعی رسیده که تنها تهدید می‌کند و بر همین اساس اگر کشورهای اروپایی در کنار روسیه و چین بتوانند نگرانی‌های امنیتی میان خود را حل و فصل کنند، راه بر سواستفاده ایالات متحده و برخی هم قطاران منطقه‌ای آن بسته شده و جهان به شکل تاریخی و جدی به سمت و سوی چندجانبه گرایی پیش خواهد رفت.