ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 28.09.2018, 11:33

ایستادگی در مقابل فساد دلیل بازداشت مهدی حاجتی


مهدی حاجتی عضو شورای شهر شیراز عصر پنجشنبه به اتهام حمایت از ۲  شهروند بهایی بازداشت شد.

مهدی حاجتی در توییتر خود نوشته بود: «ده روز گذشته را به هر دری زده‌ام تا دو دوست بهائی بازداشت شده آزاد گردند و به نتیجه نرسیده‌ام. نسل ما موظف است مادامی که مقابل دشمنان خارجی ایستاده است در تلاش برای اصلاح رویه های قضایی و سایر اموری که عدالت اجتماعی را به خطر انداخته کم نگذارد.»

گفته می‌شود که این توییت دلیل بازداشت  عضو شورای شهر شیراز شد. اما به نظر میرسد بیشتر از پیگیری وضعیت شهروندان بهایی، تلاش گسترده‌ی این عضو شورای شهر شیراز برای مبارزه با فساد دلیل اصلی بازداشت بوده است.

از جمله اقدامات صورت گرفته توسط حاجتی  مقابله با تخریب امکان تاریخی برای توسعه شاهچراغ بوده است.

در همین رابطه بهرام پارسایی نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در توییتر نوشت: #مهدی_حاجتی مقابل تخریب اماکن تاریخی شیراز، برای توسعه حرم شاهچراغ ایستاد و تهدید به پرونده‌سازی شده بود. بازداشت او به بهانه دفاع از حقوق شهروندی گروهی از مردم، قابل پذیرش نیست. اجازه ندهیم دهان منتقدان پاکدست و دلسوز را با اتهام ببندند. درصورت ادامه بازداشت، بيشتر بامردم حرف ميزنم.

عبدالکریم حسن زاده نماینده مجلس نیز نوشت: قطعا رییس مجلس در قبال اعضای مجلس و شورای شهر که انتخابات ان زیر نظر وی است مسئول است، دیروز سپنتا نیکنام‌، امروز مهدی حاجتی، تا کجا باید بی حرمتی به رای ملت را شاهد بود؟ اگر در زودترین زمان ممکن ازادی وی ‌محقق نشود،‌ شک نکنید که در جلسه علنی مجلس ساکت نمی‌نشینیم.

عباس عبدی فعال سیاسی نیز در اعتراض به این بازداشت نوشت: توییت آقای حاجتی، متنی انسانی و منصفانه بود. درخواست دادرسی عادلانه برای هر فرد ایرانی بیش از آن‌که دفاع از آن فرد تلقی شود، دفاع از کشور و قانون است ظاهرا قوه عاقله‌ای بر اداره امور در برخی از حوزه‌ها وجود ندارد. این رفتار درهر شرایطی بویژه شرایط کنونی باورناپذیر و غیرقابل قبول است.

در حالی مهدی حاجتی به دلیل پیگیری‌های قانونی در خصوص بازداشت دو شهروند  و مبارزه با فساد بازداشت می شود که پدیده زمین خواری و فساد در شیراز بیداد میکند و کمتر کسی نیز در این شهر توانسته تا با این فساد گسترده مقابله کند.

از آنجا که در شیراز مفسید و زمین خواران وابستگی به ائمه جمعه و نمایندگی‌های ولی فقیه و سپاه دارند، ایستادگی در برابر فساد در شیراز معمولا با برخوردهای تند قضایی و امنیتی مواجه می شود.