ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 28.09.2018, 8:54

خودداری حسن روحانی از پاسخگویی در خصوص وضعیت زندانیان و آزار و اذیت خبرنگاران


حسن روحانی رییس جمهور ایران در کنفرانس خبری خود در مجمع عمومی سازمان ملل بار دیگر از پاسخ دادن به سوالات مشخص در خصوص نقض حقوق شهروندان در ایران و دوملیتی‌ها سرباز زد و به تکرار ادعاهای همیشگی خود در خصوص استقلال قوه‌مجریه و قوه‌قضاییه پرداخت. این درحالی است که وزارت اطلاعات دولت حسن روحانی، طی سالهای گذشته یکی از ناقضان حقوق شهروندان از طریق بازداشت، پرونده‌سازی و مشارکت در صدور احکام سنگین علیه فعالیت‌های مسالمت‌آمیز فعالان مدنی بوده است.

حسن روحانی گفت دولت او به لحاظ انسانی تسهیلاتی را فراهم می‌کند و دولتش نیز تسهیلاتی در ملاقات و مرخصی برای زندانیان ایجاد می‌کنند که البته براساس بسیاری از گزارش‌های منتشر شده بسیاری از زندانیان از حق داشتن ملاقات و حتی تماس تلفنی با خانواده خود برای ماه‌ها محروم بوده‌اند.

با این حال حسن روحانی در جای از صحبت‌هایش به گزینه تعویض زندانیان بین کشورها نیز به صورت غیرمستقیم اشاره کرد و گفت: «ما در گذشته با دولت آمریکا نسبت به اینکه کمک کنیم ما به افرادی که مورد نظر آنها بود در ایران زندانی بودند یا افرادی که به عنوان اتباع ما در زندان بودند کمک‌هایی انجام گرفت. ما هیچ وقت در این زمینه مخالفت نکردیم که دولت‌ها بتونند در این زمینه مذاکراتی داشته باشند و به راه‌حل‌هایی دست پیدا کنند.»

رییس جمهور ایران روز چهارم مهرماه در پاسخ به سوال خبرنگار نیوریوک تایمز که از او درباره وضعیت زندانیان امریکایی– ایرانی و بریتانیایی– ایرانی از جمله نازنین زاغری که اکنون در زندان اوین تهران به سر می‌برند، گفت گفت: «من فکر می‌کردم می‌خواهید برای همه زندانیان عالم دلسوزی بکنید.»

حسن روحانی در ادامه گفت: «همه باید تلاش بکنیم از نظر انسانی اگر می‌توانیم کمکی بکنیم به فردی که در زندان است به او یاری برسانیم و دولت ایران به سهم خودش این کار رو انجام می‌دهد برای تسهیل ملاقات‌ها و تسهیل اطلاعات، اما اصل محاکمه و حکم در اختیار یک دستگاه دیگر است و آن دستگاه قوه قضاییه است و در همه کشور ها همین جوره. اگر یک ایرانی هم در آمریکا در زندان است وقتی ما بپرسیم می‌گویند یک دادگاه آمریکایی او را محکوم کرده و در زندان است و حداکثر ما می‌توانیم دسترسی کنسولی بدهیم و تسهیلاتی برایش فراهم کنیم. بنابراین سخن شما در این باره وقتی به من خطاب می‌کنید به عنوان رییس دستگاه اجرایی کشور من می‌توانم حداکثر سعی خودم را به لحاظ انسانی برای تسهیلات انجام بدهم. وزارت خارجه و دولت این کار را انجام می‌دهد. برخی از اسم‌هایی که شما بردید همین اواخر توانستند مرخصی بروند چند روز و این همان تسهیلاتی است که انجام می‌گیرد.»

حسن روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار بی‌بی‌سی بین‌المللی که درباره بازداشت‌های بی‌رویه ایرانیان دوتابعیتی پرسید و همچنین از کارمندان بی‌بی‌سی فارسی که خانواده‌هایشان از سوی دولت ایران تحت فشار و آزار واذیت قرار می‌گیرند، گفت: «ایران دو تابعیتی را قبول ندارد. اما این حرف نادرست است. افرادی دو تابعیتی نباید  نگرانی داشته باشند برای ورود به ایران چون دوتابعیتی بودن جرم نیست. ما از نظر حقوقی قبول نداریم. اگر فردی دستگیر شده این موضوع ارتباط با تابعیت او ندارد. باید ببینیم پرونده‌اش چی است و چه اقدامی انجام داده.»

تا کنون دولت ایران در خصوص آزار و اذیت خبرنگارانی که خارج از ایران به فعالیت حرفه‌ای اشتغال دارند اما خانواده‌های آنان با آزار واذیت دستگاه‌های اطلاعاتی و قضایی مواجه هستند سکوت کرده است.

در حال حاضر سیامک نمازی ایرانی- آمریکایی، نازنین زاغری ایرانی- بریتانیایی، نزار زکا لبنانی و مقیم آمریکا، مراد طاهبار ایرانی- آمریکایی، کمال فروغی شهروند ایرانی- بریتانیایی، احمدرضا جلالی ایرانی مقیم سوئد، کامران قادری ایرانی و مقیم اتریش، سعید ملک‌پور ایرانی و مقیم کانادا، زی یو وانگ چینی- آمریکایی و عبدالرسول دری اصفهانی ایرانی- کانادایی در حال حاضر در زندان اوین به سر می‌برند. کارن وفاداری ایرانی- امریکایی و همسرش نازنین نیساری، ایرانی مقیم آمریکا چندی پیش با قید وثیقه آزاد شده‌اند و  باقر نمازی نیز به دلیل بیماری قلبی با قید وثیقه آزاد شده است.