ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 26.09.2018, 22:31

روحانی: ما در خاورمیانه با آمریکایی‌ها جنگی نداریم


مهم‌ترین سوال‌وجواب‌ها در نشست خبری امشب روحانی در آمریکا

* آسوشیتدپرس: شما می‌‌گویید آمریکا برخلاف مصوبه شورای‌امنیت از برجام رفته؛ همان شورا می‌گوید ایران باید موشک بالستیک‌اش را کاهش دهد.
روحانی: در برجام، مساله موشک نیست. آمریکا می‌خواهد تعهدش را زیرپا بگذارد و نیازی به بهانه‌جویی ندارد.
روحانی  همچنین از شورای‌امنیت بابت قطع‌نامه درباره محکومیت حملات تروریستی اهواز و دفاع امروز کشورهای عضو شورا از برجام جز آمریکا تشکر کرد.

* المانیتور: ایران می‌خواهد با آمریکایی‌ها در منطقه بجنگد؟
روحانی: ما قصد جنگ با نیروهای امریکایی در هیچ کجای منطقه نداریم اما از آمریکا می خواهیم که به قانون عمل کند و به حاکمیت ملی کشورها احترام بگذارد مثلا حضور آمریکا در سوریه غیرقانونی است.

* بی‌بی‌سی: بریتانیا از شهروندان دوتابعیتی‌اش خواسته به ایران سفر نکنند؛ به‌ویژه کارمندان بی‌بی‌سی فارسی که می‌گویند حکومت ایران بر آن‌ها و خانواده‌های‌شان فشار می‌آورد
روحانی در ابتدا با خنده گفت سوال‌تان که درباره اداره خودتان بود. سپس گفت: «قانون ایران، دوتابعیتی‌بودن را قبول ندارد اما دوتابعیتی‌بودن افراد به بازداشت‌شان ربطی ندارد. باید دید چه اتهامی داشته‌اند.»

* نیویورک‌تایمز: برای آزادی زندانیان آمریکایی و انگلیسی در ایران چه می‌کنید؟
روحانی: «همه باید از نظر انسانی کمک کنیم به زندانیان. اما این زندانیان در اختیار قوه قضائیه‌اند. در تمام دنیا دستگاه قضایی مستقل است. اخیرا برخی از آنان به مرخصی آمدند.»

* سی‌بی‌اس: ترامپ گفت تحریم‌های جدیدی در آبان علیه ایران اجرا می‌شود؛ اگر تلاش اروپا برای دورزدن تحریم‌ها کارساز نشد، چه خواهید کرد؟
روحانی: «هیچ تحریمی نیست که آمریکا بعدا انجام دهد. همه کارها را قبلا کرده و تحریم آبان، بحث تبلیغاتی است.»
* پرس‌تی‌وی: درباره افزایش قیمت دلار چه‌نظری‌ دارید؟
روحانی: «این دلاری که گران شده، معیار اقتصاد ایران نیست. این نرخ ارز برای خریدوفروش حدود یک‌درصد اقتصاد و جامعه است. زندگی مردم با این ارز نیست. نرخ ارز زندگی مردم  و کالاهای اساسی معلوم است.»

* علت حمایت ایران از «گروه‌های تروریستی در منطقه» چیست؟ آیا علت این حمایت تهدید و انزوای ایران از جانب آمریکا است؟
روحانی: «ما تنها نیستیم. این آمریکا است که تنها مانده. امروز در شورای امنیت هم با آمریکا مخالفت کردند. در منطقه هم ما تنها نمانده‌ایم. ما اهل منطقه هستیم. مشکل آمریکا است.
مسوولیت کار گروه‌ها و افراد زیادی که در سراسر جهان و در کشورهای دیگر به ایران علاقه دارند، بر گردن ایران نیست.
در ضمن، بالاخره کشوری که با داعش می‌جنگد تروریست است یا آن‌که با داعش می جنگد؟ حزب‌الله با داعش جنگیده.»

* رادیوملی سوییس: نظرتان درباره تشکر ترامپ از ایران روسیه و سوریه برای توقف حمله به ادلب چیست؟
روحانی: «ترامپ تشکر بکند یا نه، ما به دعوت دولت سوریه رفته‌ایم. مستشاران ما آن‌جا حضور دارند و برای مبارزه با تروریسم به آنجا رفته‌ایم.
موضوع ادلب هم خاص است؛ چون آن‌جا تروریست‌ها با مردم درهم‌آمیخته‌اند و باید آنها را جدا کنیم. آنها تروریست‌های خطرناکی‌اند.»