ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 26.09.2018, 20:01

نرگس محمدی پس از نزدیک به چهار سال برای سه روز به مرخصی آمد


نرگس محمدی فعال حقوق بشر زندانی که از اردبیهشت ۹۴ در زندان است روز چهارم مهرماه برای مدت سه روز به مرخصی آمد. به گفته وکیل او دلیل موافقت با مرخصی این زندانی وضعیت جسمانی پدرش است. خانم محمدی پس از مرخصی راهی شهر زنجان برای ملاقات با پدر بیمارش شد.

محمود بهزادی به خبرگزاری دانشجویی ایسنا گفته است: موکلم در حال حاضر در مسیر زنجان است و دلیل موافقت با مرخصی او نیز وضعیت جسمانی پدرش بوده است.

در حالی با درخواست‌های مرخصی متعدد او در این چند سال مخالفت شده که همچنین با درخواست آزادی مشروط که طبق قانون امکان استفاده ان را دارد نیز تاکنون موافقت نشده است. او همچنین دچار بیماری شدید عضلانی است که به گفته پزشکان متخصص نیاز به مرخصی و درمان در فضای غیر از زندان را دارد. او با حکم ۱۰ سال حبس مواجه است.

مادر نرگس محمدی در تاریخ ۲۰ شهریور در نامه‌ای خطاب به دادستان تهران به عدم موافقت با مرخصی فرزندش اعتراض کرده بود. او در این نامه خطاب به جعفری دولت‌آبادی نوشته بود «از ظلمی که بر دختر بیگناهم روا می‌دارید شکایت دارم و از مسئولان می‌خواهم دست کم با این احکام حبس سنگین با مرخصی‌اش موافقت کنند و چنانچه هنوز مصر بر محرومیت فرزندم هستند، لااقل با مأمورانشان او را یک ساعت پیش پدرش روانه کنند تا پدر پیرش از اضطراب ندیدن پاره تنش آرام گیرد.»

عذرا بازرگان مادر نرگس محمدی همچنین در بخش دیگری از نامه‌اش نوشته بود که «طی این چهار سال من و پدرش فقط چهار بار نرگس را دیده‌ایم، چون هر دو بیماریم و توان رفتن به تهران و ملاقات عزیزمان را نداریم. مسوولان اوین شاهد ادعای ما هستند.»

وکیل نرگس محمدی و خانواده او بارها در این مدت درخواست مرخصی برای درمان بیماریش و این اواخر برای دیدار با پدر بیمارش داده بودند.

اظهار امیدواری برای آزادی مشروط نرگس محمدی طبق قانون

محمود بهزادی در گفت‌وگویی با خبرگزاری دانشجویی ایسنا در روز مرخصی موکلش گفت او از «شرایط آزادی مشروط برخوردار است اما هنوز با درخواست او موافقت نشده است.» این وکیل دادگستری اظهار امیدواری کرده که مقامات قضایی به زودی با آزادی مشروط او موافقت کنند.

محمود بهزادی در توضیح حق قانونی موکلش برای آزادی مشروط توضیح داده است: «حدود سه سال و چند ماه از میزان محکومیت موکلم باقی مانده است. اما با توجه به اینکه بیش از دو سوم دوران محکومیت خود را گذرانده، می‌تواند از آزادی مشروط استفاده کند.

نرگس محمدی ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴، دو ماه بعد از آنکه با کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سفارت اتریش در تهران ملاقات کرد و در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران صحبت کرد، بازداشت و به ۱۶ سال زندان به جرم عضویت در کانون مدافعان حقوق بشر، اجتماع، تبانی و اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام محکوم شد. او طبق قانون مجازات جدید اسلامی باید ۱۰ سال  از این حکم را بگذراند.

اما این فعال حقوق بشر که دچار بیماری فلج عضلانی است و بارها به بهداری زندان و بیمارستان متقل شده اساسا به گفته پزشکان بیمارستان امام خمینی و وکیلش نیاز به مرخصی درمانی دارد که تاکنون با آن موافقت نشده است.

خانم محمدی آخرین بار در تاریخ ۱۱ مرداد ماه به بیمارستان امام خمینی منتقل شد اما متاسفانه پس از چند روز مجددا به زندان بازگشت.  محمد بهزادی‌راد وکیلش در گفت‌وگویی با خبرگزاری ایلنا در تیرماه ۹۷گفته بود که موکلش با توجه به شرایط جسمانی‌اش باید بتواند از قانون «آزادی مشروط» استفاده کند.

نرگس محمدی پیش از این پس از اتفاقات سال ۸۸ بازداشت و به اتهامات امنیتی به شش سال حبس محکوم شد اما به دلیل همین بیماری فلج عضلانی و عدم تحمل زندان نهایتا در سال ۹۲ از زندان آزاد شد.