ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 24.09.2018, 10:20

پیش‌بینی اندیشکده آمریکایی از اوضاع ایران تا پایان ۲۰۱۸


فرارو:  اندیشکده امنیتی استراتفور، در گزارشی که اخیرا منتشر کرده تمام تحولات مهم سیاسی و اقتصادی جهان در چهار ماه آخر سال ۲۰۱۸ را پیش‌بینی کرده است. بخشی از این پیش‌بینی، به ایران مربوط می‌شود که در آن، آمده است:

ایران هیچ استراحتی نخواهد داشت. اقتصاد ایران همچنان از تحریم‌ها رنج خواهد برد. همزمان با آن، آمریکا، عربستان، امارات و اسرائیل استراتژی تضعیف ایران در منطقه را پیش خواهند برد.

ایران همچنان قادر خواهد بود ناآرامی داخلی ناشی از فشار اقتصادی را کنترل کند و از تشدید تنش نظامی با آمریکا در خلیج فارس اجتناب خواهد کرد. با این حال، جنگ قدرت میان مقامات ایران تشدید خواهد شد.

دو عامل تحریم‌های نفتی ایران و توقف احتمالی تولید نفت در کشور‌هایی مانند لیبی، نیجریه، ونزوئلا و عراق، عرضه جهانی نفت را محدود خواهند کرد. این باعث می‌شود آمریکا عربستان را به عرضه اضافی نفت از ذخایرش وادار کند. ایران آسیب خواهد دید، اما جان سالم به در خواهد برد.

ایران فشار‌هایی را تحمل خواهد کرد، اما این فشار‌ها را مدیریت خواهد کرد. آمریکا استراتژی سختگیرانه اعمال تحریم بر ایران را ادامه خواهد داد. این اقدام تا حدودی برای افزایش ناآرامی داخلی طراحی شده است. اما ایران فعلا قادر خواهد بود آنها را مدیریت کند.

طیف محافظه‌کاران حملات سیاسی علیه متحدان اعتدالگرای رئیس‌جمهور حسن روحانی را تشدید خواهند کرد. اما حمایت  آیت الله سیدعلی خامنه‌ای، پایداری سیاسی روحانی را تضمین خواهد کرد.

شرکت‌های خارجی که در معرض تحریم‌های آمریکا قرار دارند، به جز آنهایی که در روسیه و چین مستقر هستند، به احتمال زیاد به تحریم‌های آمریکا پایبند خواهند ماند و تعاملات با ایران را قطع خواهند کرد.

طرح‌های اتحادیه اروپا برای ارائه پول به شرکت‌های اروپایی که به خاطر تجارت با ایران ریسک تحریم‌های آمریکا را به جان می‌خرند، یک نشانه‌ای از حمایت سیاسی خواهد بود و به لحاظ اقتصادی کمک فراوانی به ایران نخواهد کرد.

در صورتی که واشنگتن تلاش کند بانک‌های ایران را از سوئیفت، شبکه اصلی تعاملات پولی بین‌المللی، خارج کند؛ آنها احتمال اصطکاک بین آمریکا و اروپا را هم مدنظر قرار خواهند داد.

ایران به منظور ایجاد اهرم برای مذاکرات آینده، برنامه هسته‌ای را به طور محدود توسعه خواهد داد.

به منظور پاسخ دادن و ایجاد اهرم برای مذاکرات آینده، ایران خطوط رفتار قابل‌قبول در چارچوب محدودیت‌های برنامه جامع اقدام مشترک را مبهم خواهد کرد و توسعه محدود هسته‌ای را در دستور کار قرار خواهد داد.

ایران سیاست حمایت از گروه‌های نیابتی در خارج را هم ادامه خواهد داد و با وجود اینکه از نزاع گسترده با آمریکا اجتناب می‌کند، برای ایجاد اهرم در برابر آمریکا، تهدید بستن تنگه هرمز را ادامه خواهد داد.