ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 10.09.2018, 20:09

حمایت از مطالبات فرهاد میثمی: عدالتخانه می‌خواهیم


کلمه: بیش از دوماه از بازداشت فرهاد میثمی می گذرد. گفته می‌شود دلیل بازداشت این فعال مدنی مخالفت با قانون حجاب اجباری و فعالیت در این راستا بوده است. میثمی از فردای روز بازداشت خود توسط وزارت اطلاعات دست به اعتصاب غذا زد. با وجود درخواست های مکرر برای شکستن اعتصاب غذا اما این فعال مدنی در بند در سی‌ و هفتمین روز اعتصاب غذا اعلام کرد که در آستانه‌ی ورود به مرحله‌ی اعتصاب غذای خشک است.

میثمی همچنین از دوستان خود در خارج از زندان خواسته است تا از او تقاضای شکستن اعتصاب غذا را نکنند، و در مقابل پیگیر بلکه خواسته های مطرح شده در نامه‌ای که نگاشته است باشند.

میثمی در نامه خویش دلایل اعتصاب غذا را “تن ندادن به رویه ی قضایی یکطرفه و ناعادلانه ، بدون امکان« دفاع معنادار » و بدون امکان انتخاب « وکیل مستقل» ذکر کرده است.

این فعال مدنی در پایان نامه‌ی خویش نوشته است: ” امکان تغییر جز با عزم راسخ همگی ما و پایداری جمعی مدنی در طرح پیگیرانه ، مسالمت جویانه و البته گاه هزینه بردار مطالبات به حق مان فراهم نخواهد شد .نیک میدانم که در طی این تلاشها ،همگی ما گامی به یک پیروزی مرحله ای دیگر برای همه – حتی برای حریف مان – نزدیک‌تر خواهیم شد (گفتم برای همه، چرا که معتقدم به نظر اکثریتی از دستگاه امنیتی حاکمیتی نیز رویه‌ی قضایی مبتنی بر لیست «وکلای حکومتی» مقبول و عادلانه نیست همچنان که قاضی بازپرس پرونده ام ، خود ضمن گفت و گو با من اذعان داشت که خودش هم با وجود چنین لیستی موافق نیست!) پس جا دارد در کنار هم ، با صبوری و پایداری در این مسیر پیش آمده در مسیر غیر همگانی تلاش کنیم .اگر چه نیروی‌اراده ی جمعی ما خود به اند ازه ی کافی بزرگ خواهد بود ، اما ضمنا شک ندارم که در این میان حتی کسانی از اردوگاه حریف نیز – هر یک به شیوه ی خویش – در آینده به تحقق این هدف کمک خواهند کرد.»

از همین رو جمعی از فعالان مدنی و سیاسی شب گذشته در توییتر با استفاده از هشتک های #عدالتخانه_میخواهیم و #اعتصاب_میثمی تلاش کردند تا پیام میثمی را در فضای مجازی به گوش مسوولان برسانند.

تعدادی از این توییت ها را باهم می‌خوانیم:

شهبانو امانی: عدالتخانه نخستین مطالبه تجدد خواهان ایرانی بود، به اجرای دقیق قانون بازگردیم، آستانه تحمل مقامات قضایی در شرایط حساس باید در بالاترین حد خود باشد عدالت و رأفت مهمترین شاخصه #قوه_قضاییه وحفظ جان زندانی وظیفه قوه قضاییه است #اعتصاب_میثمی #عدالتخانه_میخواهیم

* ضیا نبوی: مسئولان محترم! باور کنید امثال #فرهاد_میثمی باری را به دوش کشیده‌اند که شما می بایست از زمین بردارید! یاری به کنار، لطفاً مانع از آزارش شوید!

* مریم عبدی: بیش از ۱۰۰ سال پس از صدور فرمان مشروطه #فرهاد_میثمی اعتصاب‌ غذا کرده که کو عدالت‌خانه؟ که اگر دادرسی عادلانه‌ای بود امشب #زانیار_لقمان_رامین هم زنده بودند. اگر بود...

* ژیلا بنی‌یعقوب: از خواسته های #فرهاد_میثمی رویه ی قضایی عادلانه با تاکید بر « دفاع معنا دار » است. رویه قضایی عادلانه با دادگاههای علنی و منصفانه می خواهیم تا#لقمان_زانیار ها اعدام نشوند.

* مهدی قدیمی: جرمش چیه؟ با #حجاب_اجباری مخالفه و طرفدار #حجاب_اختیاری وکیلش کیه؟ هرکی قوه قضاییه صلاح بدونه. برای اینکه این ساده‌ترین حقوق رو داشته باشه،اعتصاب غذا کرده.اینجا جزیره ثبات وبرج بلند دموکراسی است. هرچه فریاد دارید برسر آمریکا بکشید.

* امید بلاغتی: وقتی دکتر میثمی را دستگیر می‌کنید و صدایش را نمی‌شنوید چند پیغام به جامعه می‌فرستید: نشان می‌دهید با نخبگان این سرزمین عناد دارید.نشان می‌دهید منتقدین اهل مدارا و گفت‌وگو را برنمی‌تابید و نهایتا اثبات می کنید اصلاح ناپذیرید!تک‌تک این پیام‌ها برای ضدمنافع ملی است.

* مجید دری: صداى ما از پس صد و اندى سال پيش مى آيد. از زمان مشروطه. عدالتخانه ميخواستيم و گويى استبداد زورش بيشتر است.اما تا برآورده شدنش از پاى نخواهيم نشست.دكتر #فرهاد_میثمی دراعتصاب است و خواسته اش،عمومى و انسانيست بشنويد(با گوش ناشنوايى تان)

* ریحانه طباطبایی: میثمی به مدنی ترین شکل ممکن مخالفت خود با یک قانون را بیان کرده بود،اما بازداشت شد،حال در زندان اعتصاب غذا کرده،این اعتصاب نه برای خود که برای حقوق تمام زندانی هاست،برای دادگاه های علنی و حقیقی،برای حق وکیل،برای اصلاح رویه قضایی و ...هست

* سارا خرم: #فرهاد_میثمی رو تا قبل از بازداشت نمیشناختم ولی در این مدت جز عدالتخواهی و صلح‌جویی ازش نشنیدم خواسته او روند دادرسی عادلانه است و به‌خاطر این از جانش گذشته و در #اعتصاب به سر میبره کاش تا دیر نشده گوش شنوایی پیدا بشه

* حامد شجاعی: یکصد و سیزده سال پس از انقلاب مشروطه، گویا در هنوز بر همان پاشنه قجری می‌چرخد که باید فریاد بزنیم: #عدالتخانه_میخواهیم. فعالان محیط زیست،#فرهاد_میثمی، نرگس محمدی و ... نمایندگان زندانی جماعتی بزرگ از دگراندیشان ایرانند. با بند و تعزیر، صدایشان ساکت نمی‌شود.

* عاطفه نبوی: فرهاد میثمی در ۴۰ مین روز اعتصابش«جانانه» در حال پیش‌بردن قطاری که شما برای رانندگی و تضمین به مقصد رسیدن آن انتخاب و منتصب شدید.رویه قضایی عادلانه،امکان دفاع معنادار،امکان انتخاب وکیل مستقل. پس دست بجنبانید تا دیر نشده.

* داوود حشمتی: من واقعا نمی فهمم اگر کسی به یک قانون اعتراض داشت چطور باید بیان کنه که قانون شکنی محسوب نشه و از حقوق اساسی برخوردار بشه.

* ویدا ربانی: بنا نبود ۴۰ سال پس از انقلاب اسلامی، انقلابی که آرمانش عدالتی چون عدالت حکومت حضرت علی بود، افرادی چون فرهاد میثمی جان خود را وسیله ای برای اجرای رویه های ساده قانونی قرار دهند

* تارا سپهری‌فر: به گواه آنها که #اعتصاب_میثمی رو از نزدیک میشناسند او از فروتن ترین فعالینی بوده که مستمروامیدوار برای اصلاح رویه های غلطی که ریشه مشکلات میدونسته میکوشیده. کاش مسئولین توضیح بدن اگر چنین رویه مسالمت جویی تحمل نمیشه یه فرد کجا حق داره برای اصولش بایسته؟

* مرضیه: دغدغه درباره میثمی و بقیه گرفتاران این نیست که چون آدمای خوب و درستی‌اند در حقشون جفا شده، مسأله اینه که اگه مجرم هم باشند حقشون دادرسی عادلانه و برخورداری از یک رویه قضایی انسانیه نه این برهوت وحشتناک

* سیاوش حاتم: وقتی میگیم مسئولین،دغدغه مردم ندارند همینجاست که جان یک زندانی برای مطالباتش در خطر است و مسئولین مرتبط در سکوت

* امیر: واقعا بجز ایران آیا ما کشور دیگری داریم که قوه قضاییه‌اش بگوید فقط همین وکلا می‌توانند از متهمین دفاع کنند؟ بعد میان ادعای می‌کنند دادگاه‌ها عادلانه است و ملت را به مرگ محکوم می‌کنند.

* میرا قربانی‌فر: نمایندگان مجلس،معاونت حقوقی ودستیارامور شهروندی رییس جمهور اعتراض حق شهروند است و فرهادمیثمی معترضی است که حق او بند و زندان و حبس نیست. او در پی اصلاح اموری است که نمی خواهید ببینیدکه چگونه کشور را به نابودی می کشاند.

* زهرا توحیدی: #عدالتخانه_میخواهیم ! سالها و دهه هاست که برای این خواسته جان و زندگی ها هزینه شده است. #اعتصاب_میثمی نه نخستین و نه واپسین آنهاست. ولی کاش این بار به اتفاق ناگواری نینجامد!

* یوسف حسنی تبار: عدالتخانه‌ای که برخلاف وعکس قانون،ضابط نهادی خاص شده فاتحه‌اش را بایدخواند عدالتخانه‌ای که متهمانش رادر پادگانها تفهیم اتهام می‌کند به عداوتخانه بیشتر میماند دکتر میثمی با روحی بزرگ امیدوار است که مخالفین در آینده به تحقق هدف والایش کمک خواهندکرد

* علی ملیحی: متقلبان ودروغگویان به نیت تحمیل منویاتشان درپشت نام قانون سنگرگرفته‌اند. لیکن تلاشی که ماواردآن شده‌ایم مشاجره وتلافی‌جویی نیست.حرکت ما برای اصلاح کشور است. برای رسیدن به چنین هدفی جاداردحتی به جسد قانون احترام بگذاریم #میرحسین_موسوی بیانیه ش۹