ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 07.09.2018, 10:07

خطر ورشکستگی در کمین صندوق‌های بازنشستگی کشور


نماینده اهواز در مجلس یکی از مهمترین چالش های پیش روی کشور را موضوع صندوق‌های بازنشستگی دانست و گفت: در حال حاضر دولت سالانه ۱۰۶ هزار میلیارد تومان از اعتبارات خود را صرف پرداخت حقوق بازنشستگان می کند در صورتی که باید این مبلغ از منابع صندوق‌های بازنشستگی پرداخت شود.

به گزارش ایسنا، همایون یوسفی در آیین تجلیل از بازنشستگان که در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: جایگاه بازنشستگان جایگاه رفیعی است و هر چه کشورها توسعه یافته تر باشند توجه بیشتری به بازنشستگان می کنند. توجه به بازنشستگان در هر کشور نشانه توسعه یافتگی، رعایت وجدان و اخلاقیات در جامعه است.

نماینده اهواز بازنشستگان را سرمایه های اجتماعی هر کشور دانست و گفت: بازنشستگان مشابه شیرازه ای هستند که حضور آنها موجب اتحاد در سایر ارکان جامعه خواهد شد. بنابراین اگر بخواهیم توسعه پایداری در کشور داشته باشیم باید به سرمایه های اجتماعی از جمله بازنشستگان توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

یوسفی تصریح کرد: در کشور حدود ۱۸ صندوق بازنشستگی وجود دارد که تعداد زیادی از این صندوق‌ها به دلایل مختلف در وضعیت نابسامان اقتصادی و منابع مالی قرار دارند.

این عضو کمیسیون بهداشت مجلس بیان کرد: صندوق تامین اجتماعی جزو معدود صندوق هایی است که هنوز مشکلات اقتصادی پیدا نکرده است اما با توجه به پیش‌بینی‌ها از روند بازنشستگی در آینده احتمال دارد که این صندوق نیز در یک یا دو سال آینده دچار مشکل شود.

نماینده اهواز بیان کرد: اگر بخواهیم صندوق بازنشستگی پویا و کاملی داشته باشیم باید در کشور به ازای هر ۲۵ نفر شاغل یک نفر بازنشسته وجود داشته باشد اما در دهه های گذشته به دلایل مختلف از جمله مسائل سیاسی سن بازنشستگی در کشور کاهش یافته است.

یوسفی خاطرنشان کرد: در حال حاضر نسبت استاندارد ۲۵ نفر بازنشسته به یک نفر شاغل به حدود ۵.۵ به یک رسیده است و اگر این نسبت به ۳.۵ به یک برسد صندوق های بازنشستگی دچار ورشکستگی خواهند شد که در حال حاضر در حال حرکت به سمت آن هستیم.

یوسفی ادامه داد: با توجه به هرم سنی کشور در آینده ای نه چندان دور با موجی از افراد بازنشسته مواجه خواهیم شد و احتمالا مشکلات صندوق های بازنشستگی بیشتر خواهد شد.

نماینده اهواز گفت: در کشورهای توسعه یافته سن بازنشستگی را بالا می برند تا از تجارب بازنشستگان استفاده کنند و به صندوق‌های بازنشستگی فشار وارد نشود اما در کشور ما به دلایل مختلف از جمله مسائل سیاسی سن بازنشستگی کاهش یافته است.

وی یکی از مهمترین چالش های پیش روی کشور را موضوع صندوق های بازنشستگی دانست و گفت: در حال حاضر دولت سالانه ۱۰۶ هزار میلیارد تومان از اعتبارات خود را صرف پرداخت حقوق بازنشستگان می کند در صورتی که باید این مبلغ از منابع صندوق های بازنشستگی پرداخت شود و به دلیل اینکه صندوق‌های بازنشستگی منابع لازم را ندارند دولت این مبلغ را پرداخت می کند.

یوسفی ادامه داد: پرداخت از سوی دولت در طولانی مدت امکان پذیر نیست و باید صندوق‌های بازنشستگی توسعه پیدا کنند که در این شرایط منابع لازم برای ارائه خدمات بیشتر به بازنشستگان فراهم می شود.

نماینده اهواز گفت: طبق ماده ۱۱۲ قانون برنامه توسعه ششم کشوری، حق بدی آب و هوای خوزستان از ۶ درصد به ۲۵ درصد افزایش یافته است و رقم قابل توجهی نیز به حقوق شاغلین افزوده می شود اما این قانون شامل حال بازنشستگان خوزستان نشده است و باید صندوق های بازنشستگی در این راستا اقدام کنند.

سرمایه‌ های اجتماعی کشور به راحتی زیر سوال برده می‌شوند

‌یوسفی همچنین در جلسه شورای اجتماعی خوزستان اظهار کرد: موضوعات اجتماعی موضوعاتی هستند که به یک دستگاه مربوط نمی شوند و باید همه دستگاه های ذیربط برای حل این مسائل اقدام کنند.

نماینده اهواز تصریح کرد: در حال حاضر درگیر مشکلات مختلفی در جامعه هستیم. شق اصلی، مشکلات اجتماعی هستند و اگر بخواهیم بررسی کنیم واکاوی عمیقی در خصوص مشکلات اجتماعی خواهیم داشت.

یوسفی با اشاره به اصطلاح جوامع آنومیک در علوم اجتماعی، ادامه داد: جوامع آنومیک به جوامعی گفته می‌شود که در حال گذر از جامعه سنتی به مدرن هستند و ممکن است در این جوامع هنجارها و سنت ها محکم نباشد که این عدم ثبات هنجارها موجب پدیدار شدن بحران های اجتماعی می شود.

وی گفت: مشخصه دیگر جامعه امروز ما وجود گسست و گسل های زیاد در جامعه است. شکاف های قومیتی، شکاف های نسلی، شکاف بین دولت و ملت و شکاف انتظارات مردم نسبت به امکانات موجود موجب شده است که جامعه متکثری داشته باشیم که این موضوع در وحدت رویه و آرامش جامعه آثار بدی بر جای گذاشته است.

نماینده اهواز گفت: نگاه ما به توسعه در کشور بیشتر فیزیکی است در حالی که توسعه همه جانبه نیازمند پیوست های فرهنگی، اجتماعی و امنیتی است که شاهد این پیوست ها در توسعه کشور نیستیم.

یوسفی بیان کرد: در گذشته زمانی که شرکت نفت می خواست پروژه ای را احداث کند از ابتدا زیرساخت های لازم و امکانات فرهنگی و اجتماعی را در منطقه ایجاد می کرد اما در حال حاضر تنها گسترش فیزیکی و مهندسی را می‌بینیم و امکانات اجتماعی و فرهنگی دیده نمی شود. یکی از مشکلات کنونی مخصوصا در خوزستان این است که نهادها و صنایع بزرگ وظایف اجتماعی و فرهنگی خود را فراموش کرده‌اند و موجب انباشت مشکلات شده اند.

وی گفت: در حال حاضر موج جهانی شدن به واسطه شبکه اجتماعی در کشور سرعت پیدا کرده است اما متاسفانه مدل و الگوی مناسبی که مردم بتوانند از آن پیروی کنند، نداریم.

نماینده اهواز تصریح کرد: در حال حاضر در جامعه شاهد تنش اجتماعی هستیم و اگر در این زمینه فکری نشود، این تنش منجر به بحران اجتماعی خواهد شد و به عقب برگرداندن این بحران اجتماعی، مشکل است.

این عضو کمیسیون بهداشت مجلس بیان کرد: یکی از مصادیق بارز بحران‌های اجتماعی، افزایش آمار خودکشی در کشور است. این معضل ریشه های مختلفی دارد و یک معیار مهم این است که بحران های اجتماعی را درست مدیریت نکرده‌ایم.

نماینده اهواز عنوان کرد: متاسفانه در حال از دست دادن ظرفیت های و سرمایه های اجتماعی از جمله ظرفیت های علمی و فرهنگی هستیم. این موارد شیرازه جامعه محسوب می شوند و اگر نباشند جامعه گسترش پیدا نمی‌کند اما می‌بینیم که به راحتی سرمایه‌ های اجتماعی را زیر سوال می‌بریم.

یوسفی عنوان کرد: به واسطه بحران های اجتماعی که در جامعه داریم، حالت سیاستگذاری در جامعه رخ داده است که این موضوع به شکل واکنش طنز نسبت به وقایعی که در کشور در حال رخ دادن است، خود را نشان می دهد.