ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 06.09.2018, 13:01

سفیر آمریکا در تل آویو: جولان به سوریه بازگردانده نخواهد شد


«دیوید فریدمن» سفیر آمریکا در اسرائیل روز پنجشنبه گفت، گمان نمی‌کند بلندی‌های جولان که سال ۱۹۶۷ به اشغال اسرائیل در آمد، بار دیگر به سوریه برگردانده شود.

به گزارش رسانه های فلسطینی، فریدمن این اظهارات را در گفت و گوی اختصاصی با روزنامه «اسرائیل هیوم» (اسرائیل امروز) اعلام کرد، قرار است مشروح این مصاحبه، فردا (جمعه) منتشر شود.

سفیر آمریکا در تل آویو در ادامه افزود: «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری هرگز از تصمیمش برای به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل و انتقال سفارت از تل آویو عقب نشینی نخواهد کرد.

وی بار دیگر تاکید کرد: گمان نمی‌کنم پس از آن که ترامپ، قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل معرفی کرد، دولت های بعدی آمریکا این تصمیم را لغو کنند.

فردیدمن افزود: بر این باورم، لغو این تصمیم رئیس جمهوری، بیش از به رسمیت شناخته شدن آن جنجال برانگیز خواهد بود و به همین دلیل گمان نمی‌کنم هیچ سیاستمدار آمریکایی از هیچ حزبی، تصمیمی برخلاف واقعیت اتخاذ کند.

کنگره آمریکا در ۲۳ اکتبر ۱۹۹۵ طرح انتقال سفارت این کشور از تل آویو به قدس را تصویب کرده بود، با این حال، دولت های مختلف آمریکا از آن زمان تاکنون از اجرای این مصوبه امتناع کردند اما ترامپ اجرای این مصوبه را امضا کرد. ترامپ نوامبر ۲۰۱۶ (آبان/ آذرماه ۹۵) و در جریان مبارزات انتخاباتی‌اش وعده داد، اگر به مقام رئیس جمهوری برسد، سفارت آمریکا را از تل آویو به بیت المقدس منتقل می کند و این شهر را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت می شناسد.

با وجود مخالفت و تحریم بسیاری از کشورهای جهان از جمله اتحادیه اروپا، سرانجام ۱۴ می مصادف با ۲۴ اردیبهشت ۹۷ در اقدامی تحریک آمیز و طی مراسم رسمی، سفارت آمریکا از تل آویو به بیت‌المقدس انتقال یافت.

این اقدام ترامپ درحالی صورت می گیرد که شورای امنیت سازمان ملل متحد در دسامبر ۲۰۱۶ قطعنامه ای را تصویب و تاکید کرد، هیچ تغییری در مرزهای قبل از چهارم ژوئن ۱۹۶۷ از جمله در رابطه با بیت‌المقدس به رسمیت شناخته نخواهد شد، مگر اینکه طرف ها در مذاکرات بر سر آن به توافق برسند.