ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 04.09.2018, 11:31

نامه مجمع نمایندگان ادوار به صادق لاریجانی درباره بازداشت شعله سعدی


جمع نمایندگان ادوار در نامه‌ای به رییس قوه قضاییه این سوال را مطرح کردند که بازداشت وکلای دادگستری بر اساس چه اتهامی بوده است؟

متن نامه مجمع نمایندگان ادوارخطاب به صادق لاریجانی که در اختیار رویداد۲۴ قرار گرفته به شرح زیر است:
باسمه تعالی
محضر آیت الله صادق لاریجانی
رییس محترم قوه قضاییه
باسلام و احترام، حضرتعالی آقای دکتر شعله سعدی نماینده دو دوره مجلس شورای اسلامی، استاد دانشگاه، عضو مجمع نمایندگان ادوار مجلس و وکیل مبرز را می‌شناسید. ایشان در راستای پاسخ آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان به اعتراضات گسترده به رد صلاحیت کاندیداهای اصلاح طلب بویژه نمایندگان دوره ششم توسط شورای نگهبان و با استفاده از اختیارات قانون نظارت استصوابی که گفته بودند دولت و نمایندگان قانون را اصلاح کنند، برای یک اعتراض ساده به اتفاق همکارشان آرش کیخسروی در مقابل مجلس شورای اسلامی (خانه ملت) حضور یافته بودند که بازداشت و به زندان فشافویه انتقال داده می‌شوند.
حال سوال مجمع نمایندگان ادوار از حضرتعالی که مسئول قوه‌ای هستید که براساس اصل یکصد و پنجاه و ششم مسئول تحقق احیای حقوق عامه و گسترش عدل و آزادی‌های مشروع و نظارت بر حسن اجرای قوانین هستید، این است که بازداشت دو نفر مذکور به چه اتهامی و مستند به کدام دلیل و مدرک و قانون است؟
عمل مذکور با آیه ۱۰۶ سوره بقره، سخن و رویه حکمرانی امام علی (ع) که مردم را شدیدا از تملق برحذر و آنان را در مقابل کجی‌ها و نادرستی‌ها تشویق به انتقاد و اعتراض جسورانه می‌فرمودند، مخالف است. همچنین بند۶ اصل دوم -بندهای۶-۷-۹و۱۴ اصل سوم- اصول ۲۲-۲۷ و ۳۲ می‌گوید: هیچکس را نمی‌توان دستگیر کرد مگر به حکم و ترتیبی که قانون معین می‌کند. در صورت بازداشت، موضوع اتهام باید با ذکر دلایل بلافاصه کتبا به متهم ابلاغ و تفهیم شود و حداکثر ظرف مدت ۲۴ ساعت پرونده مقدماتی به مراجع صالح قضایی ارسال و مقدمات محاکمه، در اسرع وقت فراهم گردد.
رهنمود امام خمینی نیز این است که انتقاد به جای خود، تخطئه هم از موهبت‌های الهی است. ضمن اینکه مقام رهبری بارها اعتراض را حق مردم دانسته است.
قانون مجازات جرایم سیاسی، مواد ۲۵-۲۶-۲۷-۲۸-۲۹ منشور حقوق شهروندی، ماده ٣ قانون انتشار و دسترسي آزاد به اطلاعات، ماده ٤ قانون مطبوعات مصوب ٦٤ و اصلاحات آن، ماده ٨ قانون حمايت از آمران به معروف و ناهيان از منكر مصوب سال٩٣، قانون احترام به آزادی‌های مشروع و حفظ حقوق شهروندی و مواد ۳-۹-۲۰ (هر فرد سزاورار و محق به زندگی، آزادی و امنیت فردی است -هیچ احدی نباید مورد توقیف، حبس یا تبعید خوسرانه قرار گیرد -هر انسانی محق به آزادی، گردهمایی و تشکیل انجمن‌های مسالمت آمیز است) بیانیه حقوق بشر می‌باشد.
لهذا با عنایت به شرحی که گذشت، آزادی فوری و بدون قید و شرط آقایان دکتر قاسم شعله سعدی و آرش کیخسروی را خواستاریم. همچنین در شرایط کنونی کشور، برداشتن حصر و آزادی همه زندانیان سیاسی در راستای منافع ملی و همبستگی اجتماعی است و لازم می باشد مورد توجه جدّی و اقدام فوری قرار گیرد.
با تشکر-مجمع نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی
۱۳/۶۱۳۹۷