ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 03.09.2018, 8:33

ترامپ به استیضاح نزدیک‌تر می‌شود


واشنگتن پست

بر اساس یک نظرسنجی که توسط «ای‌بی‌سی» و «پست» انجام شده و نتایج آن روز جمعه اعلام شد ۶۰ درصد از رأی‌دهندگان از عملکرد رئیس جمهور آمریکا ناراضی هستند که این عدد رکورد جدیدی در کاهش محبوبیت ترامپ است.

بر اساس نظرسنجی دیگری که سایت 538 انجام داده، میزان نارضایتی از ترامپ ۵۳/۴ درصد است. این نظرسنجی برای جمهوری‌خواهان که انتخابات میان‌دوره‌ای را پیشِ‌رو دارند، جالب نیست.

طبق پیش‌بینی سایت 538 احتمال پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس نمایندگان آمریکا ۷۰درصد است. شانس آنها برای پیروزی در سنا کمتر است. اما اگر دموکرات‌ها اکثریت را در هر دو مجلس سنا و نمایندگان کسب کنند، آنجاست که نتایج نظرسنجی خبر بدی برای ترامپ خواهد داشت: «نیمی از کشور خواهان استیضاح اوست».

در ژانویه ۱۹۷۴ و در زمان رسوایی واترگیت، نتایج نظرسنجی در خصوص استیضاح ریچارد نیکسون بهتر از نتایجی هستند که ترامپ دارد. پیشتر، نظرسنجی‌هایی که اوضاع ترامپ در آنها وخامت کمتری داشت، نشان می‌دادند که او به‌طور خطرناکی به آنچه ما «سقف نیکسون» می‌نامیم نزدیک می‌شود.

بزرگترین نگرانی ترامپ این است که سه‌چهارم دموکرات‌ها خواهان استیضاح او از سوی کنگره هستند. اگر دموکراتها کنترل کنگره را در دست گیرند، از طرف پایگاه رأیشان تحت فشار خواهند بود تا وعده خود را درخصوص استیضاح ترامپ محقق سازند.

البته این بدان معنا نیست که آنها قطعا این کار را انجام خواهند داد. برکناری رئیس جمهور مستلزم رأی اکثریت دوسوم سنا است. احتمالا بهترین کاری که دموکرات‌ها می‌توانند در سال ۲۰۱۸ انجام دهند، به‌دست آوردن اکثریت نسبی است. آنها به تعدادی سناتور جمهوری‌خواه حامی برکناری رئیس جمهور نیاز خواهند داشت. «مجلس نمایندگانی» که تحت کنترل دموکرات‌ها باشد، ممکن است سنا را به انجام رأی‌گیری سخت و بیهوده مجبور نکند، اما همانگونه که جمهوری‌خواهان در دهه ۱۹۹۰ یافتند، در ین موارد اتفاقات غیرمنتظره هم رخ داده است! یکی از کارکنان جمهوری‌خواه سابق کنگره که از فرآیند مطلع بود به من گفت که یک روز پس از انتخابات میان‌دوره‌ای ۱۹۹۸ نیوت گینگریچ ــ که اندکی بعد از ریاست مجلس نمایندگان کناره‌گیری کرد ــ گفت که «استیضاح تمام شده، نتایج انتخابات به‌طور واضح به این معناست». پنج هفته بعد، زمانی که گینگریچ از سمت خود کناره‌گیری کرده بود، جمهوری‌خواهانِ مجلس نمایندگان، بیل کلینتون (رئیس جمهور وقت) را استیضاح کردند. او بعداً توسط سنای تحت کنترل جمهوری‌خواهان تبرئه شد.

به‌راحتی می‌توان تصور کرد که وضعیت مشابهی برای دموکرات‌ها درخصوص استیضاح ترامپ وجود دارد. آنها به نقطه‌ای که جمهوری‌خواهان در رسیدن به خط پایان به آنها کمک کنند، نزدیک می‌شوند.

تصور اینکه تعدادی از جمهوری‌خواهان در این زمینه همکاری کنند، غیرممکن نیست. اگر دموکراتها برای آغاز جلسات‌ استماع استیضاح تلاش کنند، در انتخابات میان‌دوره‌ای پیروزی بزرگی را به‌دست خواهند آورد. حمایت مردمی برای استیضاح ترامپ، حتی اگر نظرسنجی‌های مطلوب ترامپ را در نظر بگیریم، بیشتر از میزانی است که برای استیضاح کلینتون وجود داشت.

ترامپ در شرایط بسیار غیرطبیعی برای ریاست جمهوری آمریکاست. اعضای پروپاقرص پایگاه رأی او وفادار هستند، اما در بهترین حالت، آنها به‌سختی، اکثریت حزب هستند. جمهوری‌خواهان فعلاً وفادار هستند، اما فقط به‌خاطر اینکه از رأی‌دهندگان به ترامپ می‌ترسند، اما محاکمه ترامپ در سنا به‌مفهوم تغییر شدید محاسبات سیاسی است. این یعنی انتخابات ۲۰۲۰ ازدست‌رفته خواهد بود.

اما حتی اگر جمهوری‌خواهان خط حزبی را نگه دارند، سناریویی که ترامپ می‌تواند با آن مواجه شود به‌اندازه کافی بد است؛ محاکمه عمومی که او نمی‌تواند از آن اجتناب کند، یا با توییت‌هایش در توییتر فرافکنی کند.

تحقیر عمومی، به‌ویژه توسط سیستمی که به او نگاه بالا به پایین دارد، چیزی است که ترامپ خیلی از آن می‌ترسد، هرچند که هنوز با قطعیت فاصله دارد، این تحقیر محتمل‌تر می‌شود.

بله، رئیس جمهور در دردسر است. اما آیا ترامپ که دورش افرادی جمع شده‌اند که به او احترام می‌گذارند و صفحه فاکس نیوز را می‌بیند، این را می‌فهمد؟ یا شاید زمانی متوجه شود که کنگره او را بازخواست کند و تازه بفهمد که هیچ‌کس پشتش نایستاده است؟