ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 01.09.2018, 16:31

حمله ترامپ به اف بی آی و وزارت دادگستری آمریکا


«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا روز شنبه از مقام های اف بی آی و وزارت دادگستری این کشور به دلیل گزارش منتشر شده در مورد حکم جاسوسی «کارتر پیج» مشاور پیشین ستاد انتخاباتی اش به شدت انتقاد کرد.

به گزارش ایرنا، وی در سلسله توییت های خود اف بی آی و وزارت دادگستری آمریکا را متهم کرد که هنگام مقابله با فساد، کاملا ناتوان عمل می کنند.

ترامپ در حالی در این زمینه اظهارنظر کرد که گزارش منتشر شده حاکی است که محافل قضایی با حکم جاسوسی از کارتر پیج بدون برگزاری جلسات استماع قبل از آن، موافقت کرده‌اند.

اف بی آی پیشتر اسنادی را در مورد تحت نظر گرفتن پیج منتشر کرده است. این اسناد در قالب تحقیقات در مورد احتمال تبانی وی با دولت روسیه برای تضعیف انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ارائه شده است. برخی اسناد منتشر شده حاکی است که اف بی آی باور دارد پیج با دولت روسیه همدستی داشته و توطئه کرده است.

ترامپ بارها بازپرسان فدرال آمریکا را به انجام تحقیقات در مورد پرونده ای متهم کرده که مبتنی بر ادعاهای مرتبط با روابط ادعایی ترامپ با روس هاست.

در همین حال، یادداشتی که جمهوریخواهان کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا در سال گذشته منتشر کردند، نشان داد که «جورج پاپادوپولوس» مشاور پیشین ستاد انتخاباتی ترامپ پس از گفت و گو با مقام های استرالیایی در مورد احتمال دستیابی روسیه به ایمیل های «هیلاری کلینتون» رقیب ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا، جرقه انجام این تحقیقات را روشن کرد.

سال گذشته نیز ترامپ با متهم کردن «باراک اوباما» سلف خود به استراق سمع از برج ترامپ در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، واشنگتن را شوکه کرد. رئیس جمهوری آمریکا برای این ادعای خود هیچ مدرکی ارائه نداد.

ترامپ تحقیقات فدرال در مورد مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ کشورش را به عنوان «مک کارتیسم» (متهم کردن مخالفان به کمونیست بودن یا خرابکاری یا خیانت) محکوم کرده است.

پرونده رسیدگی به احتمال مانع تراشی ترامپ در راه برقراری عدالت و شایعات مربوط به تبانی تیم ترامپ با روسیه برای تاثیرگذاری بر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به نفع ترامپ، در اختیار «رابرت مولر» بازپرس ارشد این پرونده است.

ترامپ بارها به طور لفظی از رابرت مولر انتقاد کرده است و این حملات، نشان از نگرانی وی از این پرونده تحقیقاتی دارد. رئیس جمهوری آمریکا نام «شکار جادوگر» را بر تحقیقات رابرت مولر نهاده است.

وی هر گونه تبانی با روسیه را رد کرده است. در تحقیقات مولر، مدیر پیشین ستاد انتخاباتی ترامپ و یک مشاور ارشد دیگر به فعالیت به عنوان عوامل خارجی به نفع اوکراین و انتقال وجوهات مالی به حساب های فرامرزی متهم شده اند.

در این تحقیقات همچنین اتهام هایی به روس ها به دلیل هک رایانه ها و سرقت ایمیل های دمکرات ها و تنش زایی در آمریکا از طریق رسانه های اجتماعی وارد شده است.