ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 12.08.2018, 17:10

ترکیب نهایی مجلس ملی پاکستان مشخص شد


ایرنا - کمیسیون نظارت بر انتخابات پاکستان (ECP) ترکیب نهایی پارلمان این کشور و سهم هرکدام از احزاب را اعلام کرد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا در آستانه تشکیل دور جدید مجالس ملی و ایالتی پاکستان، تعداد کرسی های حزب تحریک انصاف (PTI) به عنوان حزب پیروز انتخابات در مجلس ملی، با احتساب کرسی گروه های اقلیت ها و زنان به ۱۵۸ کرسی افزایش یافت و این حزب توانست اکثریت قاطع کرسی های مجلس را از آن خود کند.

مجلس ملی پاکستان دارای ۳۴۲ کرسی است که ۲۷۲ عضو این مجلس به صورت مستقیم انتخاب شده و ۱۰ کرسی به اقلیت‌ها و ۶۰ کرسی نیز به زنان اختصاص می یابد.

بر اساس آمار کمیسیون نظارت بر انتخابات پاکستان، سرنوشت ۹ کرسی مجالس ملی به دلیل کشته شدن نامزدهای انتخاباتی در پی حملات تروریستی یا نقض قوانین انتخاباتی، در حوزه های انتخاباتی پس از انتخابات عمومی مشخص می شود.

بر اساس اعلام رسانه های رسمی پاکستان، ‘ممنون حسین’ رئیس جمهوری پاکستان طی دستوری با تائید پیشنهاد «ناصر الملک» نخست وزیر دولت انتقالی این کشور، ۱۳ اوت بیست و دوم مرداد را به عنوان زمان برگزاری نخستین جلسه پارلمان جدید پاکستان اعلام کرد.

در این جلسه، نمایندگان جدید مجلس ملی پاکستان در پارلمان حضور یافته و سوگند خدمت یاد می کنند و به مدت پنج سال انجام وظایف خود را به عهده می گیرند.

در نخستین جلسه پارلمان، رئیس پارلمان و معاون وی مشخص می‌شوند تا بلافاصله روند انتخاب نخست وزیر جدید پاکستان نیزآغاز شود.

بر اساس آخرین آمار کمیسیون نظارت بر انتخابات پاکستان (ECP)، تعداد منتخبان حزب تحریک انصاف در پارلمان پاکستان به ۱۵۸ تن رسید.

بر این اساس، پس از افزوده شدن سهمیههای خاص به نمایندگان پارلمان پاکستان آرایش نهایی احزاب مشخص شده و حزب تحریک انصاف پاکستان که در ۱۱۶ منطقه انتخاباتی پیروز شده بود، توانست نظر ۹ نماینده دیگر را به خود جذب کند و ۱۲۵ نفر را از طریق رای مستقیم به پارلمان وارد کند.

همچنین با توجه به اختصاص سهمیه بانوان و اقلیتهای مذهبی بر اساس درصد منتخبان راه یافته به پارلمان، حزب تحریک انصاف پاکستان (PTI) توانسته است پنج نماینده اقلیت‌های مذهبی و ۲۸ نماینده بانوان را نیز به پارلمان دعوت کند و در نهایت از ظرفیت ۱۵۸ نماینده بهره مند شود.

بر اساس آخرین آمار راه یافتگان به مجلس ملی پاکستان، حزب مسلم لیگ شاخه نواز (PMLN) نیز توانست ۶۴ نفر با اخذ رای و ۱۸ نفر را با سهمیه‌ وارد پارلمان کند و به این ترتیب این حزب ۸۲ نماینده در پارلمان آتی پاکستان دارد.

حزب مردم (PPP) به رهبری بلاول بوتو زرداری نیز به عنوان سومین حزب راه یافته به دور جدید پارلمان پاکستان، ۴۲ منتخب با اخذ رای و ۹ منتخب را با بهره گیری از سهمیه وارد پارلمان کرده و هم اینک ۵۳ کرسی در مجلس ملی آتی دارد.

حزب مجلس متحده عمل ۱۵نماینده، حزب متحده هفت نماینده، حزب مسلم لیگ شاخه قائد ۵ نماینده، حزب بلوچستان عوامی ۵ نماینده، حزب بلوچستان نشنال پارتی ۴ نماینده و دیگر احزاب ۳ نماینده این مجلس را کسب کردند.

بر اساس برنامه اعلام شده، پس از انتخاب رئیس مجلس ملی پاکستان در نخستین جلسه پارلمان در روز ۲۲ امرداد، مراسم سوگند خدمت نخست وزیر آتی کشور نیز شنبه هجدهم آگوست (بیست و هفتم مردادماه جاری) برگزار می شود.

بر اساس آخرین آمار منتخبان در مجالس ایالتی پاکستان، حزب تحریک انصاف توانست در پنجاب نیز حزب مسلم لیگ شاخه نواز را شکست داده است و ۱۷۹ کرسی این ایالت را در مقابل ۱۶۴ کرسی حزب مسلم لیگ نواز از آن خود کرده است.

انتخابات سراسری پاکستان، بیست و پنجم جولای( سوم امرداد)برگزار شد و حزب تحریک انصاف پاکستان به رهبری عمران خان، دیگر رقیبان انتخاباتی خود رابا اختلاف فاحش شکست داد.