ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 06.08.2018, 9:22

جزئیات بسته جدید ارزی دولت ایران اعلام شد


عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد بسته جدید ارزی که عصر یکشنبه در هیات دولت این کشور به تصویب رسید، از سه شنبه ۱۶ مردادماه (۷ اوت) اجرایی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری «ایرنا»، وی در تشریح جزئیات مصوبه سیاست های جدید ارزی گفت: با این مصوبه، عمق بازار ثانویه که پیش از این فقط ۲۰ درصد صادرکنندگان غیرنفتی ارز خود را در آن عرضه می کردند، بیشتر می شود.

همتی افزود: از این پس صادرکنندگان بزرگ اعم از پتروشیمی ها، فولادی ها و فلزات رنگین نیز می توانند ارز حاصل از صادرات خود را براساس اصل «عرضه و تقاضا» در بازار ثانویه به واردکنندگان بفروشند، واردکنندگانی می توانند از این ارز استفاده کنند که ثبت سفارش آنها در وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام شده و این وزارتخانه واردات آن کالا اعم از مصرفی، واسطه ای یا سرمایه ای را برای کشور ضروری تشخیص داده باشد.

وی در ادامه درباره آثار تورمی این تصمیم بر هزینه های تولید نیز تصریح کرد: به هر حال در چند ماه اخیر بخشی از این اثر تورمی بر بازارها وارد شده است زیرا همان ارز ۴۲۰۰ تومانی نیز به دست تولیدکننده نرسید و آنها خود را با نرخ ها تعدیل کردند.

رئیس کل بانک مرکزی ایران درباره بازگشت صرافی ها به چرخه نظام ارزی کشور نیز گفت: یکی از مشکلات دوره نخست، اعمال سیاست های جدید ارزی، قاچاق اعلام کردن خرید و فروش ارز در صرافی ها بود که مشکل ساز شد اما با مصوبه جدید دولت، صرافی ها بار دیگر می توانند در فرآیند فروش ارز به مسافران و دیگر خدمات ارزی همچون درمان فعالیت کنند.

همتی با اعلام اینکه محدوده فعالیت صرافی ها، تامین نیازهای خرد مردم خواهد بود، افزود: نیاز خرد به طور قطع ۵۰ هزار دلار نیست بلکه باید نیازهایی در حد 2 تا ۱۰ هزار دلار مردم از صرافی ها تامین شود.

وی اظهار داشت: ارز مسافرتی از این به بعد با آزاد است اما کسانی که تاکنون حواله دریافت کرده اند، ارز خود را با نرخ قبلی تحویل می گیرند.

همتی حجم صادرات غیر نفتی ایران در چهار ماهه امسال را ۱۵ میلیارد دلار اعلام و پیش بینی کرد که درآمد ارزی کشور از این محل حداقل به ۴۰ میلیارد دلار در سال جاری برسد.

وی به مردم ایران اطمینان داد که تامین کالاهای اساسی و دارو از محل منابع ارزی بانک مرکزی تامین خواهد شد که از فروش نفت به دست می آید و مشکلی در این خصوص پیش نخواهد آمد.