ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 05.08.2018, 17:55

احمد عراقچی بازداشت شد


امتداد: سخنگوی قوه قضائیه خبر داد که معاون ارزی بانک مرکزی که اخیرا برکنار شده است، بازداشت شد. سید احمد عراقچی، برادرزاده سیدعباس عراقچی، معاون وزیر خارجه و از مذاکره‌کنندگان ارشد هسته‌ای ایران است.

بانک مرکزی در معرفی سید احمد عراقچی، این‌طور نوشته بود که وی دانش‌آموخته کارشناسی اقتصاد از دانشگاه شهید بهشتی، کارشناسی ارشد مدیریت مالی (فاینانس) از دانشگاه نیویورک و کارشناسی ارشد اقتصاد از دانشگاه تهران است. وی دانشجوی نخبه و رتبه اول کنکور در مقطع کارشناسی ارشد بوده است. عراقچی همچنین سابقه عضویت در هیئت مدیره نهادهای مالی داخلی و بین المللی را در کارنامه خود دارد. وی سابق بر این عضو هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار و نیز معاون اجرایی آن سازمان بوده است.

همان زمان این انتصاب با مخالفت هایی همراه بود. خبرگزاری تسنیم در این رابطه نوشته بود: سیف درحالی عراقچی را به‌عنوان معاون ارزی بانک مرکزی انتخاب و آرزو کرده وی بتواند با استفاده از تجربیات خود در این سمت موفق باشد که نگاهی به کارنامه نه‌چندان پُر عراقچی نشان می‌دهد که وی تجربه چندانی در این عرصه ندارد.

دو هفته پیش بود که قوه قضائیه با تعیین مهلت ۴۸ ساعته از بانک مرکزی درخواست کرد تا لیست دریافت کنندگان ارز دولتی را اعلام کند. هفته گذشته (۶ مردادماه) سخنگوی قوه قضائیه حساسیت ها در مورد معاونت ارزی بانک مرکزی را نشان داد و درخصوص ارائه ارز از سوی بانک مرکزی به برخی افراد گفت:

براساس نامه ۲ مرداد بانک مرکزی بیش از ۱۵۹ میلیون و هشتصد هزار دلار به فردی ارز داده شده است. وی ادامه داد: این در حالی است که به این فرد بیش از ۵۱ میلیون یورو هم داده شده است هرچند هنوز بانک مرکزی به همه سوالات ما در خصوص پرونده این فرد پاسخ نداده است.

گفتنی است امروز ۲۰ تن از نمایندگان مجلس در نامه‌ای به قوه قضائیه خواستار ممنوع‌الخروجی ولی‌الله سیف رئیس کل سابق بانک مرکزی شدند تا به پرونده او رسیدگی شود.