ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 03.08.2018, 17:19

مخالفت خامنه‌ای با رفع حصر موسوى و كروبى


وب‌سایت خبری «سحام نیوز» از رسانه‌های نزدیک به مهدی کروبی  اعلام کرده که علی خامنه‌ای علی‌رغم در خواست حسن روحانی، رئیس جمهور و توصیه شورای عالی امنیت ملی ایران مبنی بر رفع حصر خانگی رهبران جنبش سبز، این درخواست را رد کرده است.

خامنه‌ای، در پاسخ به درخواست روحانی گفته که «در حال حاضر در کشور خیلی کارهای مهم‌تر از رفع حصر وجود دارد که دولت و شورای عالی امنیت ملی بخواهد پیگیر آن باشد.»

متن گزارش سحام‌نیوز:

دو هفته پیش، اعضای فراکسیون امید در دیدار با حسن روحانی از وی خواسته بودند تا با توجه به شعارها و وعده هایی که وی در دوران انتخابات داده بوده، پیگیر رفع حصر باشد. آقایان عارف و الیاس حضرتی، به طور مشخص از خواست جامعه برای رفع حصر سخن گفته و شعارهای مردم در هنگام انتخابات را به حسن روحانی یادآوری کرده بودند.

در همین زمینه، سحام مطلح شده که در جلسه اخیر شورای عالی امنیت ملی، حسن روحانی در سخنانی گفته که اکنون پس از ۸ سال و با توجه به شرایط بحرانی که جامعه با آن روبروست و نیز برای ایجاد اتحاد و وحدت، رفع حصر باید صورت بگیرد.

در مقابل این سخنان، سردار جعفری،‌ فرمانده سپاه و نیز آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه؛ از لزوم تداوم حصر سخن گفته و رفع حصر را نه تنها در جهت وحدت مردم جامعه نمی دانند، بلکه آن را باعث انشقاق دانسته و گفتند که در شرایط فعلی صلاح نیست که رفع حصر صورت بگیرد.

پس از این سخنان، علی لاریجانی رئیس مجلس؛ پیشنهاد می کند که پیش از رای گیری درباره این موضوع، از رهبری درخواست نظر شود.

لذا حسن روحانی در اولین ملاقات خود با آیت الله خامنه ای، درخواست رفع حصر را مطرح می کند و می گوید که در شورای عالی امنیت ملی این موضوع مطرح شده است.

رهبر جمهوری اسلامی ضمن مخالفت با این موضوع و رفع حصر، می گوید که در حال حاضر در کشور خیلی کارهای مهمتر از رفع حصر وجود دارد که دولت و شورای عالی امنیت ملی بخواهد پیگیر آن باشد!

بارها سحام در خبرهایی از آمریت و عاملیت شخص رهبری در موضوع حصر، خبر داده بود و افزوده بود که آیت الله خامنه ای در اقدامی غیر قانونی و غیر شرعی، و از طریق مسیری غیر عادلانه اقدام به ایجاد حصر برای مهدی کروبی، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد کرده است.

در شرایط بحرانی فعلی جامعه نیز که شخص رهبری و نهادهای مالی، نظامی و امنیتی تحت نظر وی، عامل بحران های فعلی هستند، وی خود را مبرا دانسته و بحران های فعلی را به شیوه تصمیم گیری و عملکرد دولت نسبت می دهد.

در حالی که شخص رهبری در ظاهر خود را مبرا از دخالت در امور می داند، شعارهای مردم بر علیه حاکمیت در تظاهرات های اخیر، گواه این موضوع است که مردم شرایط فعلی کشور را نتیجه مستقیم دخالت ها و نظرهای غیرقانونی و غیر تخصصی شخص رهبر در امور داخلی و بین المللی می دانند.

عملکرد آیت الله خامنه ای در دوران رهبری اش، منجر به نهادینه شدن فساد در تمام ارکان نظام شده است. از طرفی دخالت نهادهای نظامی تحت امر وی در سیاست و اقتصاد، باعث ناکارآمدی دولت ها در ۳۰ سال گذشته شده است.

اکنون باید دید که آیا حسن روحانی به عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی، خود مستقلا و بر اساس اختیارات قانونی، موضوع رفع حصر را در جلسه های آتی این شورا مطرح خواهد کرد یا خیر؟‌