ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 03.08.2018, 12:36

منافع مشترک چهار گروه متفاوت / بهمن احمدی امویی


این روزها منافع چهار گروه متفاوت درباره تحریم‌ها، مشکلات اقتصادی و فشارهای بین‌المللی بر ایران هم‌راستا و در یک‌جهت شده است:

۱- براندازها و معتقدین به تغییر فکر می‌کنند با افزایش فشار تحریم‌ها، رژیم رو به نابودی است و با توجه به مسائل داخلی و بین‌المللی، فرومی‌پاشد و ما جانشین آن خواهیم بود.

۲- برخی اصلاح‌طلبان و اعضای دولت روحانی بر این باورند افزایش فشار، هسته سخت قدرت را مجبور به عقب‌نشینی خواهد کرد و در این عقب‌نشینی فضایی برای حضور پررنگ‌تر آن‌ها در تصمیم‌گیری‌های اساسی و کلان به وجود خواهد آمد و بهتر می‌توان در داخل و خارج لابی کرد.

۳- اصولگراها و هسته سخت قدرت جمهوری اسلامی. آن‌ها معتقدند با افزایش تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی مردم به‌شدت از دولت روحانی و وعده‌هایی که داده دلسرد و ناراضی خواهند شد و چه در انتخابات دو سال بعد و یا حتی زودتر، با تغییراتی، شاید بتوان زمینه یکدست کردن قدرت را فراهم کرد. در این حالت تنها کسی که به ترامپ تلفن خواهد زد و با او وارد گفتگو می‌شود، همان هسته سخت قدرت جمهوری اسلامی خواهد بود. به این دلیل مهم که قدرت اصلی همچنان در دست آن‌هاست و غربی‌ها هم تاکنون فهمیده‌اند برای حل بحران‌ها با چه کسی وارد گفتگو شوند.

۴- اختلاس کنندگان، برخی بروکرات ها و غارتگران اموال عمومی فکر می‌کنند رژیم به همین زودی رفتنی است. بعضی‌ها همین چندماه و حداکثر یک سال آینده را تعیین کرده‌اند. به ویژه وقتی رفتار سه گروه بالا را بررسی می‌کنند، بر تحلیل خود بیش از پیش پافشاری دارند و بهترین راه بستن بار خود می‌دانند. به همین دلیل اختلاس‌ها و فسادهای صورت گرفته بدون وجود یک پشتیبانی فکری، قابل تحلیل نیست. از این رو از حالت اختلاس عبور کرده و به غارتگری مبتنی بر تحلیل سوق داده شده است.

حال اگر شما جای ترامپ بودید دوست می‌داشتید کدامیک از این افراد گوشی تلفن را بردارد و با شما حرف بزند؟

منبع: فیسبوک نویسنده