ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 01.08.2018, 20:00

نگرانی مجامع حقوق بشری از جایگزین کردن رعد الحسین با فردی سازش‌طلب


گرچه بسیاری از سیاستمداران از عملکرد کمیسیونر کنونی شورای حقوق بشر سازمان ملل و لحن تند او علیه دولت‌های ناقض گلایه دارند، اما فعالان نگرانند که آنتونیو گوترش فردی با رویکردهای سازش‌طلبانه را جایگزین او کند و موجب تضعیف حقوق بشر در سطح جهان شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، شاهزاده زید رعد الحسین، دیپلمات اهل کشور اردن و کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل است. او نخست‌وزیر مجارستان را نژادپرست خوانده، گفته که رئیس‌جمهوری فیلیپین به بررسی سلامت روانی نیاز دارد و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا را متهم کرد که انسانیت را از بالای کوه به پایین انداخته است.

این شاهزاده اردنی اذعان دارد که انتقادهای ناخوشایندش از رهبران جهان این امکان را به او نمی‌دهد که برای بار دوم ریاست این کمیسیون را به دست بگیرد. او که از سپتامبر ۲۰۱۴ این سمت را در دست دارد، اوایل هفته به بی‌بی‌سی گفت: فکر می‌کنم تمام دولت‌ها را طی دوره‌ چهار ساله‌ام رنجانده باشم.

همزمان با نزدیک شدن پایان دوره زید، یکی از نامزدهای تصدی این پست تاکید دارد با توجه به اینکه سیستم حقوق بشری سازمان ملل با تهدیدهای بی‌سابقه‌ای مواجه است، باید این نهاد تغییر رویکرد بدهد. نیلز ملزر، مخبر ویژه کنونی سازمان ملل در امور شکنجه در نامه‌ای با ابراز تمایلش برای تصدی این پست گفت: کمیسیونر عالی آتی باید درک کند که دفاع از حقوق بشر، حمله به دولت‌ها و انداختن تقصیرها به گردن سایرین و مقصر دانستن آنها نیست.

این گزارشگر ویژه سازمان ملل که تبعه سوئیس است، افزود: هیچ مزیتی در کسب برتری اخلاقی به بهای از دست دادن احترام، نفوذ و درک وجود ندارد. گرچه احترام فوق‌العاده‌ای برای زید قائل هستم اما ضدیت با رهبران سیاسی اثرگذار نیست. ما در آستانه فروپاشی سیستم حقوق بشری هستیم. اگر بخواهیم مانع از غرق یک کشتی جهانی شویم باید یک زبان مشترک بیابیم.

او گفت: هر کس که به بقای بلند مدت این سیستم حقوق بشری سازمان ملل مایل است، متوجه خواهد شد که کمیسیونر عالی نمی‌تواند یک فعال باشد.

زید رعد الحسین به بی‌بی‌سی گفته گاهی سایر بخش‌های سازمان ملل به دفتر حقوق بشری به چشم “مقدس نما” می‌نگرند و گاهی طی دوره‌اش او را به استفاده از “واژگان جایگزین” در تقبیح سوء رفتارها، تشویق کرده‌اند. اما تنش‌ها میان کمیسیونر عالی حقوق بشر و مابقی این سیستم مختص زید است چرا که شغل او ایجاب می‌کند از دولت‌ها شدیدا انتقاد کند اما سایر آژانس‌ها برای دریافت منابع و همکاری لابی می‌کنند.

ادوارد مورتیمر، مدیر سابق ارتباطات سازمان ملل پست ریاست نهاد حقوق بشری را “تخت خاردار” توصیف کرده است. برخی معتقدند رویکرد این شاهزاده اردنی که افراد ناقض و عاملان سوء استفاده‌های فاحش را محکوم می‌کند، تنها استراتژی قابل اعتماد است.

لویی کاربونو، مدیر سازمان ملل در امور دیده‌بان حقوق بشر به خبرگزاری فرانسه گفت: این واقعا حقیقت این شغل است. ماهیت این شغل دوری از رویارویی نیست. 

مری رابینسون، رئیس‌جمهوری سابق ایرلند که بین سال‌های ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۲ رئیس حقوق بشری سازمان ملل بود، می‌گوید: اگر شما خیلی در این شغل محبوب شدید، بدانید که کارتان را خوب انجام ندادید.

دوره ریاست زید الحسین اوت به پایان می‌رسد. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد رسما این پست را در ماه ژوئن خالی اعلام کرد و از ژوئیه مصاحبه‌ها را آغاز کرد. جزئیات چندانی از روند انتخاب در دسترس نیست اما چندین مقام سازمان ملل و دیپلمات می‌گوید این پیشنهاد به میچل باچله، رئیس‌جمهوری سابق شیلی داده شده اما ظاهرا او نپذیرفته است. طبق گزارش‌ها، گوترش یک زن را برای تصدی این پست ترجیح می‌دهد.

با توجه به کاهش حمایت ترامپ و اینکه چین و روسیه مکررا با انتقادهای سازمان ملل در امور حقوق بشری مخالفت می‌کنند، فعالان نگرانند که گوترش به دنبال فردی با لحنی سازش‌جویانه در قبال این سه قدرت عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد باشد.

زید رعد الحسین تاکید دارد که کوچکترین کرنش به چنین کشورهایی اشتباه است. او به بی‌بی‌سی گفت: دولت‌ها می‌توانند از خودشان دفاع کنند. من نیامدم که از آنها دفاع کنم. آنجا هستم تا از مردمان آنها که تبعیض علیه آنها روا شده است، حمایت کنم.