ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 01.08.2018, 21:13

ترامپ خواستار توقف پرونده مداخله روسیه در آمریکا شد


رئیس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه از دادگستری کشورش خواست که پرونده تحقیق درباره ادعای مداخله مسکو در امور سیاسی و به ویژه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ این کشور را متوقف کند.

به گزارش ایرنا؛ دونالد ترامپ در پیامی توئیتری نوشت: این وضع وحشتناکی است و جف سشنز دادستان کل باید هم اکنون و پیش از آنکه کشورمان بیش از این آلوده شود، از ادامه این روند فریب آمیز جلوگیری کرده و به آن پایان دهد.

وی در این پیام نوشته است: باب (رابرت) مولر (بازرس ویژه مسئول تحقیق در باره این پرونده،) و ۱۷ نماینده خشمگین دمکرات در این اقدام کثیف مشارکت دارند و این امر مایه شرمساری ایالات متحده است.

مولر بازپرس آمریکایی مسئول پرونده تحقیق در مورد دخالت روس‌ها در انتخابات ۲۰۱۶، تاکنون شماری از مقام‌های آمریکایی و روس را به تبانی با مسکو و همچنین دخالت در انتخابات ایالات متحده، متهم کرده است.

وی و دستیارانش چندی پیش در کیفرخواستی ۱۲ مقام اطلاعاتی ارتش روسیه را به نفوذ در رایانه‌های ستاد انتخاباتی هیلاری کلینتون رقیب ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ و نهادهای حزب دمکرات در جریان مبارزات انتخاباتی، متهم کردند.

رئیس جمهوری آمریکا روز گذشته (سه شنبه) در آستانه برگزاری اولین جلسه محاکمه مرتبط با پرونده تحقیقات در این مورد، گفت که تبانی، جرم نیست.

وی در توییتی نوشت: تبانی، جرم نیست، اما اهمیتی ندارد زیرا هیچ تبانی ای رخ نداده است مگر توسط هیلاری (کلینتون) فریبکار و دمکرات ها.

قرار است «پل مانافورت» مدیر سابق ستاد مبارزات انتخاباتی ترامپ به زودی با اتهام کلاهبرداری بانکی و مالیاتی، محاکمه شود.

این اولین جلسه محاکمه در ارتباط با پرونده تحقیقات روسیه است که مولر هدایت آن را برعهده دارد که احتمال همکاری دستیاران ترامپ را با مسکو برای تغییر نتیجه انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا به نفع وی، بررسی می‌کند.

تبانی به لحاظ فنی اتهام حقوقی قلمداد نمی‌شود، اما به اعتقاد مولر، اگر چنین ارتباطی میان مدیران ستاد انتخاباتی ترامپ و روس‌ها وجود داشته است، می‌تواند اتهام توطئه را مطرح کند.

ترامپ اتهام همکاری ستاد انتخاباتی خود را با روسیه برای مهندسی و دستکاری در نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، رد کرده و تحقیقات در مورد این مساله را شیادی و کلاهبرداری خوانده و مسکو نیز مداخله در انتخابات آمریکا را رد کرده است.

براساس این گزارش، مانافورت با ۱۸ فقره موارد جنایی مواجه است که بر اتهام پنهان کردن بخشی از  ۶۰ میلیون دلار درآمد حاصل از کار برای یک سیاستمدار طرفدار روسیه در اوکراین، متمرکز شده است.

به وی گفته شده است که این مبلغ را در حساب های فرامرزی نگه دارد و مالیات آن را پرداخت نکند. وی همچنین با اتهام تطمیع شاهدان عینی مواجه است. چنانچه مانافورت محکوم شود، تحقیقات مولر شتاب بیشتری به خود می‌گیرد.

در تحقیقات مولر، مدیر سابق ستاد انتخاباتی ترامپ و یک مشاور ارشد دیگر به فعالیت به عنوان عوامل خارجی به نفع اوکراین و انتقال وجوهات مالی به حساب های فرامرزی متهم شده است.

در این تحقیقات همچنین روس‌ها به هک رایانه‌ها و سرقت ایمیل‌های دمکرات ها و تنش‌زایی در آمریکا از طریق رسانه‌های اجتماعی متهم شده‌اند.