ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 13.07.2018, 21:38

روسیه از چه تحریم‌هایی پیروی می‌کند؟ / پیامی که پوتین به ولایتی داد


امتداد: سالها پیش مدودوف که زمینه‌ساز قدرت طولانی مدت پوتین بر روسیه شد، برخلاف قرارداد امضاء شده و پیش‌قراردادی که دریافت کرده بود، به خواست اسرائیل سامانه دفاعی s300 را به ایران تحویل نداد تا ایران زیر سایه تهدید حمله نظامی اسرائیل به نقاط حساس کشور باقی بماند. نکته اینجا بود که بهانه روسیه برای این بدعهدی، تحریم‌های بین‌المللی اعلام شد.  تحریم‌هایی که روسیه به آن متوسل شده بود براساس قطعنامه‌های سازمان ملل وضع شده بود که  با برجام از میان رفت.

حالا روسیه بار دیگر حد و حدود پیروی از قوانین بین‌المللی را به ایران یادآور شده است. علی اکبر ولایتی که به روسیه سفر کرده بود بعد از دیدار با رئیس‌جمهور روسیه گفت: «آقای پوتین در زمینه بین‌المللی بسیار تاکید داشت ما از تحریم‌هایی که آمریکا و دیگر کشور‌ها بر علیه ایران اعمال کردند را قبول نداریم و تحریمی که مصوبه شورای امنیت سازمان ملل را نداشته باشد از نظر ما پذیرفته نیست و ما به آن پایبند نخواهیم بود.»

حرف پوتین را می‌توان نوعی هشدار به ایران تلقی کرد. هشدار پوتین این است که ایران تا زمانی که در برجام باقی باشد و شورای امنیت سازمان ملل آن را تحریم نکند، می‌توانند با ایران همکاری کنند. در صورتی که بار دیگر پرونده ایران به شورای امنیت برود دیگر نمی‌توان روی کمک‌های روسیه حساب کرد.

نگاهی به همین موضوع خطای راهبردی ایران در دوره احمدی‌نژاد را هم به اثبات می‌رساند. خطایی که ظاهرا ایران قصد ندارد آن را تکرار کند و با بی‌تدبیری پرونده ایران را از فاز  سیاسی خارج کرده و به یک پرونده امنیتی تبدیل کند.

در صورت خروج ایران از برجام بار دیگر آمریکا پرونده هسته‌ای ایران را به شورای امنیت خواهد برد  و احتمالا شاهد قطعنامه‌های جدید علیه ایران خواهیم بود. با توجه به حرفهای پوتین باید بدانیم در آن صورت حتی نمی‌توان روی کمک روسیه نیز حساب کرد.