ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 08.07.2018, 16:02

پیشنهاد به کره شمالی: بقای حکومت در برابر خلع سلاح اتمی


وزیر خارجه آمریکا: «تحریم ها علیه کره شمالی تا زمان تکمیل خلع سلاح اتمی این کشور ادامه می یابد.»

سه کشور آمریکا، ژاپن و کره جنوبی به کره شمالی پیشنهاد کرده اند در صورت خلع سلاح کامل اتمی کره شمالی، حکومت این کشور حفظ خواهد شد.

به گزارش عصرایران به نقل از سایت شبکه «روسیه امروز»، وزیر خارجه ژاپن اعلام کرد که توکیو، واشنگتن و سئول آمادگی دارند بقای رژیم فعلی در کره شمالی را تضمین کنند به شرط اینکه کره شمالی به صورت کامل و نهایی خلع سلاح اتمی شود.

وزیر خارجه ژاپن در نشست خبری مشترک با همتایان آمریکایی و کره جنوبی خود در توکیو افزود: «امروز آمادگی کامل خود را برای اینکه به کره شمالی تضمین بقای رژیم اش را بدهیم اعلام کردیم. این موضوع نیازمند خلع سلاح اتمی کره شمالی به صورت کامل و با تصمیم غیرقابل بازگشت است.»

وی ادامه داد: «ژاپن، آمریکا و کره جنوبی به خلع سلاح اتمی شبه جزیره کره متعهد هستند.»

وزیر خارجه ژاپن تاکید کرد: «امروز توانستیم پایبندی خود را به ادامه همکاری سه جانبه برای تحقق هدف مشترک ما یعنی نابودی کامل و قابل تحقیق و غیرقابل بازگشت همه انواع سلاح کشتار جمعی و موشک ها در هر بردی است. ما همچنین راه های همکاری برای تشویق کره شمالی برای در پیش گرفتن اجرای قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد  را بررسی کردیم.»

وزیر خارجه آمریکا هم در این نشست خبری گفت: «تحریم‌ها علیه کره شمالی تا زمان تکمیل خلع سلاح اتمی این کشور ادامه می یابد.»

او تاکید کرد که در سفر به کره شمالی مقامات این کشور متعهد به تکمیل خلع سلاح اتمی و نابودی مراکز موشکی خود تاکید کردند.

در مقابل، مقامات کره شمالی گفته اند مذاکرات با آمریکا ناامید کننده و تاسف آور بوده است.


انتقاد کره شمالی از سیاست «گانگستری» ترامپ

پایان سفر دو روزه اخیر مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا به کره شمالی با انتقاد شدید دولت کره شمالی از رویکرد یکجانبه دولت ترامپ نسبت به خلع سلاح این کشور خاتمه یافت.

به گزارش عصرایران در حالی که پمپئو دیروز پس از پایان دیدارهایش با مقامات کره شمالی در پیونگ یانگ اعلام کرد مذاکرات سازنده و همراه با پیشرفت‌هایی بوده اما بلافاصله پس از برخاستن هواپیمای پمپئو از فرودگاه پیونگ یانگ (به مقصد توکیو) دولت کره شمالی در بیانیه‌ای ضمن نکوهش شدید رویکرد دولت ترامپ نسبت به سیاست خلع سلاح این کشور، این رویکرد را یکجانبه و «گانگستری» توصیف کرد.

سازنده توصیف کردن مذاکرات از سوی پمپئو در حالی است که به نظر می‌رسد او بر خلاف ۲ سفر پیشین خود به کره شمالی این بار با «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی ملاقاتی نداشت؛ چون عکس و خبری از دیدار آنها منتشر نشده است.

در یک ماه گذشته پس از دیدار دوجانبه ترامپ و “کیم جونگ اون” این صریح‌ترین لحن انتقادی دولت کره شمالی نسبت به سیاست آمریکاست.

وزارت خارجه کره شمالی دیشب با صدور بیانیه‌ای ضمن «تاسف آور» توصیف کردن رویکرد آمریکا نسبت به خلع سلاح کره شمالی، افزوده: واشنگتن این کشور را برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای تحت فشار قرار داده و مطالباتی طرح می‌کند که حال و هوای «گانگستری» دارد.

پیش از ملاقات دوجانبه ترامپ و رهبر کره شمالی نیز اظهارنظر برخی مقامات ارشد کابینه ترامپ درباره نحوه خلع سلاح کره شمالی و مقایسه  آن با لیبی، برای مقامات پیونگ یانگ گران آمد به نحوی که آنها را واداشت با صدور بیانیه‌ای شدید‌اللحن نسبت به این مساله اعتراض کنند و حتی لحن مقامات پیونگ یانگ منجر به لغو دیدار از سوی ترامپ شد؛ اما در نهایت این دیدار دوجانبه 12 ژوئن گذشته (۲۲ خرداد) در سنگاپور انجام شد و در جریان آن یک سند کوتاه مشترک حاوی برخی اصول کلی مورد توافق به امضای رهبران دو کشور رسید.

ناظران بسیاری معتقدند این سند بدون مشخص کردن چارچوب‌ها، برنامه زمان‌بندی برداشتن قدم‌های گام به گام برای خلع سلاح و لغو تحریم‌ها و نیز جدول زمانی مورد نظر برخی خلع سلاح ارزش چندانی ندارد و مقامات کره شمالی پیشتر نیز برای کاستن از بار فشارهای بین‌المللی چنین تعهدات کلی داده‌اند اما در نهایت از خلع سلاح هسته‌ای پا پس کشیده‌اند.