ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 08.07.2018, 16:36

شاپرک شجری‌زاده به حبس محکوم شد


معترضان به حجاب اجباری؛ شاپرک شجری‌زاده معترضان به حجاب اجباری به حبس محکوم شد

شاپرک شجری‌زاده یکی از معترضان به حجاب اجباری به حکم دادگاه انقلاب به ۲ سال حبس تعزیری و ۱۸ سال حبس تعلیقی محکوم شد. خانم شجری زاده در اسفندماه سال گذشته به دلیل برداشتن روسری و حرکت اعتراضی به شکل “بر چوب زدن روسری‌اش” به مدت یک هفته در بازداشت بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، شاپرک شجری زاده، از معترضان حجاب اجباری به حکم دادگاه انقلاب در مرحله بدوی به دو سال حبس تعزیری و ۱۸ سال حبس تعلیقی محکوم شد.

به دلیل اینکه نسرین ستوده، وکیل مدافع خانم شجری زاده در زندان به سر می برد این حکم با تاخیر به اطلاع این فعال مدنی رسیده است.

بر اساس تبصره‌ی ماده ۶۳۸ این قانون، مجازات زنانی که «بدون حجاب شرعی» در معابر و انظار عمومی ظاهر شوند، حبس ۱۰ روز تا دو ماه یا جزای نقدی از ۵۰ هزار تا ۵۰۰ هزار ریال است، یعنی دادگاه می‌تواند متهم را به یکی از دو مجازات یا حبس حداکثر تا دو ماه یا جزای نقدی حداکثر تا ۵۰ هزار تومان محکوم کند.

با اینحال نیروی انتظامی و دستگاه قضایی رویه ای بسیار سختگیرانه تر در مقابل این دسته از فعالان در پیش گرفتند.

خانم شجری زاده براساس ماده ۶۳۹ قانون مجازات اسلامی محاکمه شده است. این ماده می گوید «کسی که مرکز فساد یا فحشاء را دایر یا اداره کند» یا «مردم را به فساد یا فحشاء تشویق نموده یا موجبات آن را فراهم نماید» به یک تا ۱۰ سال زندان محکوم خواهد شد.

هر چند پیش از این برخی از حقوق‌دانان اعلام کرده‌ بودند که اقدام معترضان به حجاب اجباری شامل ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی است نه مواد دیگر.

کماکان مشخص نیست که حکم صادره علیه این فعال مدنی شامل تجمیع احکام و کاهش مدت قابل اجرا می شود یا خیر.

لازم به اشاره است شاپرک شجری‌زاده در اسفندماه سال گذشته به دلیل برداشتن روسری و حرکت اعتراضی بر چوب زدن روسری‌اش به مدت یک هفته در بازداشت بود.

دیده‌بان حقوق بشر نیز در اسندماه سال گذشته طی بیانیه‌ای گفت که مقامات ایران باید اتهام‌ها را کنار بگذارند و پیگرد زنان را بابت اعتراض مسالمت‌آمیز به قوانین پوشش (حجاب) اجباری ایران متوقف کنند.

وزارت خارجه آمریکا نیز در بیانیه‌ای از ایرانیانی که به حجاب اجباری اعتراض می‌کنند، حمایت کرده بود.

شاپرک شجری زاده روز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت نیز به همراه پسر ۹ ساله و دوستش در شهر کاشان توسط پلیس امنیت مجددا بازداشت شده بود. به او این اتهام وارد شد که به خاطر کشف حجاب به کاشان رفته و به همین دلیل بازداشت شد. پسر خانم شجری‌زاده و یکی از دوستان این خانم ساعاتی پس از بازداشت آزاد شدند.

نسرین ستوده، وکیل خانم شجری‌زاده در این باره گفت که این بازداشت مصداق بازداشت خودسرانه و فراقانونی و دستگیری پسر ۹ ساله موکلش نیز مصداق کودک‌آزاری است.

خانم شجری‌زاده در تاریخ ۲۶ اردیبشهت ماه با تودیع قرار وثیقه آزاد شد.