ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 07.07.2018, 20:40

بازگشت به مردم / مصطفی تاجزاده


«وزیر امورخارجه چین که پیش از توافق پاریس به تهران آمده بود، پس از جلسه عمومی، در جلسه خصوصی نکات قابل تاملی را مطرح کرد.
او گفت اولا شما سه کشور اروپایی را رها نکنید. زیرا به این راحتی قدرت جایگزین دیگری پیدا نخواهید کرد. دنبال چین و روسیه نباشید، چون در آژانس و در صحنه بین‌المللی اثربخشی اروپا با چین و روسیه قابل مقایسه نیست. به ما تکیه نکنید و فکر نکنید ما در شورای امنیت می‌توانیم بایستیم و از حق وتو استفاده کنیم.

دوم اینکه گفت من به شما با صراحت می‌گویم که حجم روابط اقتصادی ما با آمریکا و اروپا بسیار بالاست. حجم صادرات و واردات ما در مجموع به هزار میلیارد دلار بالغ می‌شود. طرف‌های تجاری ما عمدتا آمریکا، ژاپن و اروپا هستند و سهم باقی کشورها با این سه قابل مقایسه نیست. بنابر این اگر توقع دارید ما رو در روی آمریکا و اروپا بایستیم، ما این کار را دست‌کم تا بیست سال دیگر نمی‌توانیم انجام دهیم. ما نیاز به دوره‌ای از آرامش داریم تا از لحاظ اقتصادی و تکنولوژی به اهداف خود برسیم.

من اگر در ایران مسولیتی داشتم می‌گفتم دوره ای برای پیشرفت‌های علمی و اقتصادی خودتان مشخص کنید. بعد جلوی قدرت‌های بزرگ دنیا بایستید.

سوم اینکه گفت ما در آژانس و شورای  امنیت می‌توانیم از طریق چانه زنی تغییراتی در قطعنامه ایجاد کنیم ولی بیش از این از ما توقع نداشته باشید.»
(امنیت ملی و دیپلماسی هسته‌ای، حسن روحانی، ص۱۶۴)

توصیه ۱۵ سال پیش وزیر خارجه چین به حسن روحانی دبیر شورای عالی امنیت ملی وقت جمهوری اسلامی را ملاحظه می‌فرمایید. باوجود این هشدار، که مشابه آن را همان ایام روس‌ها نیز به ما دادند، دنیاناشناسان آن روز و دلواپسان امروز نه فقط مانع ارسال پرونده هسته‌ای کشور به شورای امنیت سازمان ملل نشدند، که در آن امریکا دست برتر را دارد، بلکه با رفتار و گفتار ناصواب و گزاف مسیر واشنگتن را تسهیل هم کردند.

اشتباه استراتژیک دوم اقتدارگراها به هرز دادن درآمد افسانه‌ای ۷۰۰ میلیاردی نفت همزمان با تصویب تحریم‌های الزام‌آور شورای امنیت علیه ایران بود. آنان بنیه اقتصادی میهن را چنان سست کردند که به‌محض تحریم‌های نفتی و بانکی، بهای ارز و طلا سه برابر شد و راهی جز نرمش قهرمانانه و مذاکره مستقیم با امریکا باقی نماند.

اکنون امریکا فهمیده است که تحریم‌های نفتی و بانکی‌ می‌تواند باردیگر موجب افزایش جهشی قیمت‌ها در ایران شود. به‌همین دلیل دل به آثار ویرانگر تحریم‌ها بسته است. راه خنثی کردن راهبرد غلط ترامپ تکرار کردن خطاهای گذشته نیست. به‌جای لاف‌زدن و گزاف‌گفتن که می‌تواند باردیگر دنیا را علیه ایران به اجماع برساند، لازم است گفت و گوی جامع (معطوف به منافع ملی و نه بلندپروازی حکومتی) با همه دولت‌های جهان به ویژه با دولت‌ها و نیز با جریان‌های صلح طلب را سامان داد.

در داخل نیز با اصلاح سیاستها و رویه‌های اقتصادی و شفافیت کامل از یک‌سو و اعلام عفو عمومی، به‌رسمیت شناختن سبک‌های متفاوت زندگی، پایان دادن به هر نوع حبس و حصر سیاسی و مهمتر از همه لغو نظارت استصوابی و وعده برگزاری انتخابات آزاد از سوی دیگر و در یک کلام بازگشت به قانون و خرد و مردم تهدیدهای خارجی را به فرصتی تاریخی، البته با جلب مشارکت همه ایرانیان تبدیل کرد.