ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 07.07.2018, 19:50

بالاخره کره جنوبی از ما نفت می‌خرد یا نه؟


روزآروز

۱. رویترز دیروز خبر داده بود که کره جنوبی از دو هفته پیش بارگیری نفت از ایران را متوقف کرده و اولین کشوری خواهد بود که واردات نفتش از ایران را صفر می‌کند

این خبر خیلی زود باعث واکنش‌هایی در شبکه‌های اجتماعی شد. بعضی نوشتند حالا که کره از ما نفت نمی‌خرد ما هم متقابلا کالاهای کره‌ای را تحریم کنیم. این واکنش‌ها بی‌جواب نماند و سفارت کره‌جنوبی در همان توییتر به آن پاسخ داد.

۲. سفارت کره در توییت‌اش نوشت: «ما ادعای بارگیری‌نکردن نفت و میعانات گازی از ایران را رد می‌کنیم.» این یعنی کره‌ای‌ها هنوز واردات نفت از ایران را عملا متوقف نکرده‌اند.

در ادامه همین توییت اما رندانه نوشته شده: «دولت کره در حال مذاکره با آمریکا برای کسب معافیت از محدودیت در خرید نفت ایران است.»

این بخش توییت کره‌ای‌ها نشان می‌دهد ادعای رویترز پر بیراه نبوده و برعکس کشورهایی مثل هند که صراحتا گفته بودند در جبهه اروپا هستند؛ کره‌ای‌ها اگر از تحریم‌ها معاف نشوند قید نفت ایران را خواهند زد.

۳.  صحت‌سنجی دقیق ادعای رویترز فعلا ممکن نیست.

از یک طرف معمولا غول‌های نفتی رابطه خوبی با رسانه‌ها دارند و خیلی از این خبرها سفارشی هستند.

از طرف دیگر وزارت نفت ایران هم نَم پس نمی‌دهد و اگر بپرسید آیا صادرات نفت ما به مریخ ادامه خواهد داشت حتما به شما جواب می‌دهند بله، قرارداد تازه‌ای هم با زحل بسته‌ایم.

می‌ماند کره‌ای‌ها که فعلا سیاست نه سیخ بسوزه نه کباب را  پیش گرفته‌اند تا هم بازار صادراتی‌شان به ایران را حفظ کنند هم با ترامپ در نیافتند. در ضمن کره‌ای‌ها فعلا نفت و گازی را از ایران بارگیری می‌کنند، که قبلا خریداری کرده‌بودند.