ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 07.07.2018, 15:45

جمهوری اسلامی از اعدام ۸ تن از "اعضای داعش" خبر داد


شنبه ۱۶ تير ۱۳۹۷
دویچه‌وله فارسی
به گزارش دادسرای عمومی و انقلاب تهران ۸ تن از “اعضای داعش” که در حمله به مجلس و مقبره خمینی دست داشتند، اعدام شده‌اند. گفته شده که اعدام‌شدگان با عوامل داعش همکاری مستقیم داشته‌اند.
خبرگزاری میزان به نقل از دادسرای عمومی و انقلاب تهران روز شنبه ۱۶ تیر گزارش داد که هشت نفر اعدام شده ضمن همکاری مستقیم با عوامل داعش آنان را پشتیبانی، تأمین مالی و تسلیحاتی کرده‌اند.
این خبرگزاری اسامی اعدامشدگان را سلیمان مظفری، اسماعیل صوفی، رحمان بهروز، سید ماجد مرتضایی، سیروس عزیزی، ایوب اسمعیلی، خسرو رمضانی میراحمدی , عثمان بهروز اعلام کرده است.
در گزارش میزان علاوه بر نام حقیقی این افراد، اسامی مستعار و نقش آنها در عملیات نیز با جزئیات شرح داده شده است. تعدادی از اعدام شدگان به گفته دادسرای عمومی و انقلاب تهران قبلا از ایران خارج شده‌ و به گروه داعش پیوسته بودند. آنها بعد از پیوستن به گروه داعش در سال ۹۶ به همراه تیمی عملیاتی وارد ایران شده‌اند.
این افراد سلاح و مهمات جنگی به همراه داشته و برخی از آنها کمربند انفجاری به خود بسته‌اند. در عملیات این افراد در ۱۷ خرداد ۹۶ در تهران ۱۸ نفر کشته و ۳۰ تن زخمی شدند.

اتهامات افراد اعدام شده
اتهامات اعدام شدگان بسیار طولانی است. از جمله اینکه این افراد در مقرهای داعش در سوریه حضور داشتند و در جنگ‌های داعش در موصل هم شرکت کرده‌اند.
اعدام‌شدگان بنا به گزارش خبرگزاری قوه قضائیه بلافاصله بعد از عملیات تهران دستگیر شدند و جلسات محاکمه در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی با حضور وکلای مدافع به صورت علنی برگزار شده است.
مقامات قضایی کشور همچنین گفته‌اند که پرونده در خصوص سایر متهمان و مرتبطان هنوز مفتوح است.

افزایش تعداد اعدام‌ها در ایران
طبق گزارش نهادهای بین‌المللی از جمله عفو بین‌الملل ۸۴ درصد اجرای مجازات اعدام در ایران، عربستان سعودی و پاکستان صورت می‌گیرد.
به گزارش عفو بین‌الملل در بسیاری از کشورهایی که اعدام انجام می‌گیرد متهمان در دادگاه‌هایی عادلانه و منطبق بر استانداردهای جهانی محاکمه نمی‌شوند. عفو بین‌الملل در آخرین گزارش خود در آوریل ۲۰۱۸ آورده است که بسیاری از متهمان تحت شکنجه مجبور به اعترافات اجباری می‌شوند.
عفو بین‌الملل همچنین در گزارش سالانه اعدام‌ها آورده است که در ایران بالغ بر ۵۰۷ مورد اعدام ثبت شده است.