ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 07.07.2018, 7:59

بیانیه کمیسیون مشترک برجام در وین: ادامه رایزنی؛ انتفاع ایران از برجام


شنبه ۱۶ تير ۱۳۹۷
شرق
اتحادیه اروپا در پایان نشست مشترک کمیسیون برجام، بیانیه‌ای صادر کرد. در این بیانیه یک‌صفحه‌ونیمه در ۱۰ بند بر ادامه پایبندی به برجام تأکید شد؛ همچنین ریاست گروه نوسازی رآکتور تحقیقاتی اراک به انگلیس واگذار شد. در این بیانیه تأکید شده است: «کمیسیون مشترک به‌منظور بحث درباره مسیر پیش‌رو برای حصول اطمینان از اجرای مستمر توافق هسته‌ای در تمامی ابعاد آن و بررسی مسائل حل‌نشده ناشی از خروج یک‌جانبه آمریکا از این توافق و وضع مجدد تحریم‌هایی که وفق برجام و پیوست شماره دو آن رفع شده بود؛ موضوعی که عمیقا موجب تأسف اعضای کمیسیون مشترک شده است، تشکیل شد».
«اعضای برجام مجددا بر تعهد خود در اجرای کامل و مؤثر توافق هسته‌ای تأکید کردند».
در بند پنجم این بیانه ۱۰‌بندی، آمده است که تمامی طرف‌ها بر ضرورت اجرای کامل و مؤثر تمامی تعهدات هسته‌ای تأکید کردند. آنها از پیشرفت‌های مداوم در زمینه نوسازی رآکتور تحقیقاتی اراک استقبال کرده و از اینکه انگلیس وظیفه ریاست مشترک گروه کاری اراک را بر عهده خواهد گرفت، رضایت خود را ابراز کردند. طرف‌های توافق حمایت از نوسازی رآکتور تحقیقاتی اراک به‌عنوان بخشی از برجام و تبدیل تأسیسات فردو به مرکز هسته‌ای، فیزیک و فناوری را ادامه خواهند داد. طرف‌ها همچنین از پروژه‌های مهمی که براساس ضمیمه III برجام در زمینه‌های همکاری صلح‌آمیز هسته‌ای انجام شده‌اند، استقبال کردند.
طبق بند ششم، شرکت‌کنندگان اذعان کردند در برابر اجرای تعهدات مرتبط با هسته‌ای ایران، رفع تحریم‌ها، از جمله منافع اقتصادی حاصل از آن، بخش حیاتی برجام است. آنها همچنین به این نکته توجه کردند که کنشگران اقتصادی که به‌دنبال کسب‌وکار مشروع با ایران بوده‌اند، با حسن ‌نیت و بر مبنای تعهدات مندرج در برجام که در بالاترین سطح مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار گرفته است، عمل کرده‌اند. در بند ۷ آمده است که شرکت‌کنندگان درباره اقدامات اخیر به‌منظور دستیابی به راهکاری عملی برای عادی‌سازی روابط اقتصادی و بازرگانی با ایران مذاکره کردند. آنها ضمن استقبال از اقدامات فشرده انجام‌شده تاکنون، از تقویت مذاکرات فنی فشرده و بسیج منابع  قابل توجه به‌وسیله همه طرف‌ها  استقبال کردند.
طبق بند هشتم، شرکت‌کنندگان تعهد خود را درباره موارد زیر و در فضای توأم با حسن ‌نیت اعلام کردند:
«حفظ و ارتقای روابط اقتصادی  در بخش‌های گسترده با ایران/ - حفظ و ارتقای کانال‌های مؤثر مالی برای تعامل با ایران/ - تداوم صادرات نفت و میعانات گازی و محصولات نفتی و پتروشیمی ایران/-تداوم رابطه حمل‌و‌نقل دریایی (ارتباط دریایی از جمله کشتی‌رانی و بیمه)، ارتباط هوایی، زمینی و حمل‌ونقل ریلی/ - ارتقای پوشش مربوط به اعتبار در بخش صادرات/ - حمایت روشن و مؤثر از کنشگران در بخش‌های اقتصادی که با ایران رابطه تجاری دارند، به‌‌ویژه شرکت‌های کوچک و متوسط که ستون فقرات بسیاری از اقتصادها محسوب می‌شوند/ -تشویق به سرمایه‌گذاری‌های هرچه‌بیشتر در ایران/ -حمایت از فعالیت‌های اقتصادی  برای سرمایه‌گذاری و سایر فعالیت‌های مالی و بازرگانی در ایران یا در ارتباط با این کشور/ - گردآوری کارشناسان بخش خصوصی و دولتی به‌وسیله ارتقای شوراهای کاری/ -حمایت عملی برای (روابط) بازرگانی و سرمایه‌گذاری در ایران/ - حمایت از شرکت‌ها در برابر پیامدهای  خارجی تحریم‌های آمریکا». شرکت‌کنندگان اعلام کردند اتحادیه اروپا در حال پیشبرد فرایند «قوانین مسدودساز (تحریم‌ها) است تا به این وسیله از شرکت‌های کشورهای اعضای اتحادیه اروپا حمایت کند و مجوز وام خارجی بانک سرمایه‌گذاری اروپا را برای پوشش‌دادن ایران به‌روز‌رسانی کند. طرف‌های شرکت‌کننده، روی مسائل اشاره‌شده به‌وسیله تلاش‌های دوجانبه و همکاری با شرکای جهانی به‌منظور تشویق  آنها برای پیروی از سیاست‌های مشابه کار می‌کنند تا سازوکار مشابهی در روابط اقتصادی با ایران ایجاد کنند».
بنابر بند ۹، شرکت‌کنندگان یادآور می‌شوند که این اقدامات با هدف حفظ توافق هسته‌ای انجام می‌شود که در راستای منافع امنیتی همه است. در بند ۱۰ هم آمده است که طرف‌های شرکت‌کننده موافقت کردند تحت نظارت کامل و در نشست مجدد کمیسیون مشترک برجام از جمله در سطح وزرا در راستای ارتقای تلاش‌های مشترک خود ادامه دهند. شرکت‌کنندگان بر عزم خود در راستای توسعه مؤثر و اجرای راهکاری‌ها عملی درباره موارد بالا تأکید کردند».