ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 05.07.2018, 8:01

بازهم فيلترينگ؛ اين بار اينستاگرام


پنجشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۷
آرمان- حمید شجاعی
شاید اگر برخی اتفاقات مثل زلزله کرمانشاه در جامعه رخ نمی‌داد، اکنون شاهد برخی تحرکات به ظاهر انسان دوستانه در فضای مجازی نبودیم، اما زلزله کرمانشاه این بستر را برای سلبریتی‌های جامعه فراهم کرد تا هرکدام در شبکه اجتماعی اینستاگرام شماره حساب دهند و از مردم کمک جمع کنند. حال جدای از آن دسته از افرادی که این عمل را با موفقیت انجام دادند بعضا در این بین در موضوعات مختلف کلاهبرداری نیز صورت می‌گیرد، این موضوعی است که حجت‌الاسلام مصدق معاون اول قوه قضائیه نیز بدان اشاره کرده و گفته که به همین دلیل قرار است فیلترینگ اینستاگرام در دستور کار قرار گیرد. جدای از اینکه فیلترینگ تا چه حد جوابگو است به‌نظر می‌رسد خطای چند نفر تحت عنوان سلبریتی در این شبکه را نباید به پای میلیون‌ها کاربر این شبکه نوشت و آن را در معرض مسدودسازی قرارداد. گرچه وزیر ارتباطات در این مورد نظر دیگری دارد و معتقد است «طرح فیلترینگ برای انحراف افکار عمومی از مطالبه‌گری و شفاف‌سازی سوءاستفاده کنندگان ارزی اخیر است».

انحراف با فیلتر؟
جامعه ایرانی اکنون با مسائل مختلفی رو‌به‌روست، مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم، نوسان و افزایش قیمت ارز، سکه و برخی مسائل اجتماعی موجب شده تا جامعه در حوزه‌های مختلفی درگیر باشد. با این حال و در وضعیتی که مردم در انتظار به سامان رسیدن وضعیت اقتصادی و اجتماعی هستند بازهم صدای فیلترینگ برخی شبکه‌های اجتماعی به گوش می‌رسد. تجربه فیلترینگ تاکنون موفق نبوده چنان‌که وزیر ارتباطات خبر داد از میان 40 میلیون کاربر تلگرام در کشور با وجود فیلترینگ فقط یک میلیون نفر از این شبکه اجتماعی کوچ کرده‌اند. اکنون خبر رسیده که بنابه آنچه که از آن تحت عنوان کلاهبرداری سلبریتی‌ها از مردم در شبکه اجتماعی اینستاگرام یاد می‌شود فیلترینگ این شبکه در دستور کار قرار خواهد گرفت. گرچه در این راستا برخی معتقدند که مطرح کردن فیلترینگ اینستاگرام به نحوی منحرف کردن افکار عمومی از مساله سوء استفاده کنندگان ارز دولتی است. از طرف دیگر تاکنون به کرات در مورد مضرات فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی سخن گفته شده است. در شرایطی که مردم از برخی عملکردها ناراضی‌اند و فشار مشکلات اقتصادی و معیشتی نیز برآنها جاری است فیلترینگ اینستاگرام می‌تواند بر نارضایتی‌های مردم بیفزاید. به‌نظر می‌رسد اینکار جز بالا بردن هزینه برای جامعه منفعت دیگری نداشته باشد.

فیلترینگ اینستاگرام؟
معاون اول دادستان کل کشور از در دستور کار قرار گرفتن فیلترینگ شبکه اجتماعی اینستاگرام خبر داد. فارس نوشت؛ حجت‌الاسلام محمد مصدق در خصوص فعالیت برخی از افراد تحت عنوان سلبریتی در فضای مجازی و جمع آوری پول به بهانه کمک به افراد بی‌بضاعت که منجر به کلاهبرداری‌های متعددی شده است: اظهار کرد: دادستانی کل کشور به عنوان مدعی‌العموم به این موضوع ورود کرده است. وی با بیان اینکه تعدادی از این افراد شناسایی شده‌اند، گفت: در برخی استان‌ها پرونده‌هایی در حال رسیدگی است و دادستانی کل وظیفه خود می‌داند با کسانی که از احساسات پاک مردم سوء استفاده می‌کنند و اخیرا هم در تلویزیون یک موردی بوده است، برخورد کند. معاون اول دادستان کل کشور تاکید کرد: در همین راستا فیلترینگ اینستاگرام در دستور کار قرار گرفته و آقای خرم‌آبادی در معاونت امور فضای مجازی دادستانی کل کشور به صورت جدی پیگیر این موضوع شده و باید ببینیم چه اتفاقی می‌افتد. مصدق با بیان اینکه این گونه اقدامات موجب بی‌اعتمادی به نهادهای متولی امر کمک‌رسانی به مردم شده، تصریح کرد: ما باید با عملکرد خودمان دست این افراد را قطع و اعتماد را به جامعه بازگردانیم.

فیلترینگ تازگی ندارد
پس از اظهارات حجت‌الاسلام مصدق معاون اول دادستان کل کشور در ارتباط با فیلترینگ شبکه اجتماعی اینستاگرام، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در واکنش به این خبر در حساب توئیتری خود نوشت: موضوع پیگیری برخی برای فیلتر سرویس‌های مختلف اینترنتی تازگی ندارد. محمدجواد آذری‌جهرمی در توئیت خود با اشاره به رفع فیلتر از شبکه اجتماعی توئیترنوشت رفع فیلتر توئیتر در صف انتظار جلسه کارگروه تعیین مصادیق قرار دارد. آنچه تازگی دارد طرح یک موضوع قدیمی توسط برخی رسانه‌ها برای انحراف افکار عمومی از مطالبه‌گری و شفاف‌سازی سوءاستفاده کنندگان ارزی اخیر است.

پاسخ خرم‌آبادی به وزیر
ساعاتی از اظهارات وزیر ارتباطات نگذشته بود که دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه گفت: موضوع رفع فیلتر شبکه آمریکایی توئیتر قابل طرح در جلسه کارگروه تعیین مصادیق نیست. متن یادداشت عبدالصمد خرم‌آبادی در کانال شخصی‌اش در پیام‌رسان سروش به شرح زیر است: «موضوع رفع فیلتر شبکه آمریکایی توئیتر قابل طرح در جلسه کارگروه تعیین مصادیق نیست. دادستان محترم کل کشور طی نامه‌ای در تاریخ دوم اردیبهشت ماه سال جاری در پاسخ به تقاضای کتبی وزیر ارتباطات اعلام کرد که طرح موضوع رفع فیلتر توئیتر در کارگروه تعیین مصادیق مغایر موازین قانونی است، لذا این درخواست در همان تاریخ بایگانی شد».

عنوان جزائی
دادستان اصفهان با اشاره به استفاده از پیام‌رسان تلگرام اظهار داشت: استفاده از تلگرام قطعا به وسیله فیلترشکن انجام می‌شود و فیلترشکن عنوان جزائی داشته و قابل تعقیب و پیگیری است. به گزارش جماران، حسن رحیمی گفت: همه افراد، سازمان‌ها و خبرگزاری‌هایی که از تلگرام استفاده می‌کنند اگر عنوان و گزارش شود مورد تعقیب قرار می‌گیرند.