ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 25.06.2018, 9:41

ظریف: هدف نه نظام است، نه دولت روحانی، می‌خواهند ایران را نابود کنند


ظریف: هدف اصلی دشمنان نه نظام است، نه دولت روحانی، می‌خواهند ایران را نابود کنند

دوشنبه ۴ تير ۱۳۹۷
شرق
دیروز پارلمان،بخش خصوصی اقتصاد سیاسی را با وزیر امور خارجه کشور به بحث گذاشت. موضوع بحث میزبان اقتصادی محمدجواد ظریف از این نظر آغشته به سیاست شد که این روزها هر کنشی در اقتصاد، می‌تواند سیاسی قلمداد شود. ظریف هم روی سخنش با فعالانی بود که امروز دیگر نمی‌توان آنها را یک فعال اقتصادی صرف دید. تیغ گفته‌های وزیر امور خارجه کشورمان در نشست سی‌وهفتم هیئت نمایندگان اتاق ایران نیز دولبه داشت؛ یک اشاره ظریف به منتقدان داخلی بود و روی دیگر سخنان او، مخالفان جمهوری اسلامی ایران را نشانه گرفته بود. ظریف درعین‌حال بر همدلی جناح‌های مختلف تأکید کرد و گفت: ما در ایران از اصولگرا، اصلاح‌طلب، بی‌خط، مخالف جمهوری اسلامی ایران یا مخالف دولت، همه در یک کشتی نشسته‌ایم و اکنون هدف دشمنان نه نظام ایران و نه دولت روحانی، بلکه هدف ایران است. این ایران است که اکنون برای تحقق برخی از اهداف و تمایلات مانع است، می‌خواهند ایران را نابود کنند.

خیال نکنید اگر روحانی رفت و اصولگرایان آمدند، موفق می‌شوند
وزیر امور خارجه کشورمان اظهار کرد: خیال نکنید اگر آقای روحانی رفت و اصولگرایان آمدند، موفق می‌شوند. بعضی‌ها خیال نکنند اگر جمهوری اسلامی ایران رفت، آنها سر کار می‌آیند. اکنون ایران، یعنی این جغرافیا و موجودیت عظیم پرافتخار تاریخی، با این مردم و توانمندی‌ها و امکانات هدف قرار گرفته است و ان‌شاءالله ما این هدف را ناکام می‌کنیم. به گزارش ایسنا، ظریف در بخش دیگری از صحبت‌های خود، با اشاره به اهمیت بخش خصوصی، تصریح کرد: همان‌طور که دوستان در این جلسه مطرح کردند، فعالان بخش خصوصی، سربازان اصلی اقتصادی کشور و موتور محرک توسعه کشور به‌ویژه اقتصاد خارجی کشور هستند و این باور من است. ظریف گفت: وزارت خارجه با آنکه نقش بسیار محدودی در اقتصاد خارجی کشور و در حوزه روابط خارجی اقتصادی دارد، اما از همان ابتدا بر اهمیت نقش بخش خصوصی تأکید داشته است و در بسیاری از مواقع به‌عنوان مشاور، کمک‌کار و حتی کارفرما از مشورت‌های بخش خصوصی استفاده کرده است و کماکان این اعتقاد را داریم و ا‌‌ن‌شاءالله در آینده پرامیدی که این کشور خواهد داشت، بهتر و بیشتر بتوانیم با هم کار کنیم. 
ظریف همچنین تصریح کرد: درباره بحث شفافیت مالی و بحث مبارزه با تأمین مالی تروریسم و پول‌شویی می‌توانیم در قالب فرمایشات مقام معظم رهبری طرح‌هایی را ارائه دهیم و در این زمینه در حال گفت‌وگو و رایزنی‌ هستیم.  در تحریم‌های گذشته بدنامی عاملی بود که برخی دولت‌ها با ایران کار نکنند. او در بخش دیگری از صحبت‌های خود، به شرایط قبل از تحقق برجام و دوران تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: در دوران تحریم‌های گذشته عاملی که باعث می‌شد برخی از شرکت‌ها و دولت‌های خارجی با ایران کار نکنند و آنها این بهانه را مطرح می‌کردند، عامل بدنامی بود. می‌گفتند هزینه بدنامی کار با ایران باعث می‌شود ما نتوانیم با ایران کار کنیم. این هزینه وجود داشت، ولی امروز شرایط فرق کرده و هزینه بدنامی را آقای ترامپ پرداخت می‌کند. ظریف ادامه داد: اعتقاد دارم اگرچه ممکن است در کوتاه‌مدت هارت‌وپورت‌های آمریکایی‌ها مؤثر شود، ولی در درازمدت هزینه بدنامی ترامپ به نفع ما تمام می‌شود.  آمریکا مجاری تنفس ما را شناسایی کرده است. او افزود: من صحبت‌های دوستان را قبول دارم که آمریکا مجاری تنفسی ما را شناسایی کرده و تلاش دارد آنها را مسدود کند، اما امروز هزینه بدنامی را ما نمی‌پردازیم، بلکه این آقای ترامپ است که آن را می‌پردازد. این هزینه‌ای بود که در سال‌های قبل برای ما سنگین بود. ظریف در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع متکثرشدن منابع قدرت در عرصه بین‌المللی اشاره کرد و گفت: ما باید به این موضوع در تصمیم‌گیری‌های خود توجه و دقت کنیم تا در این تکثر منافع خود را از دست ندهیم.

چرا باید به دست خودمان دستاوردهایمان را زیر سؤال ببریم
او ادامه داد: برخی می‌گویند آمریکا به‌ این دلیل از برجام خارج شده که احتمالا برجام مشکل داشته؛ سؤال من این است که آمریکا از توافق نفتا، پاریس، توافق همکاری‌های اقیانوس آرام و... خارج شده است، آیا این توافق‌ها مشکل داشتند؟ چرا ما باید به دست خودمان دستاوردهایمان را زیر سؤال ببریم. ظریف ادامه داد: در زمانی عده‌ای در داخل می‌گفتند کدام عاقلی می‌آید در ایران سرمایه‌گذاری کند، خارجی‌ها نیز با خود می‌گفتند وقتی ایرانی‌ها خود چنین نظر و پیش‌بینی درباره خودشان دارند، ما چرا به آنجا برویم سرمایه‌گذاری کنیم، به‌همین‌دلیل است که می‌گویم باید مواظب این‌گونه سخنان و اظهارات بود. ما امروز به خیال‌بافی نیاز نداریم، به امید نیاز داریم، اگر ناامیدی از اقتصادمان را به دنیا تزریق کنیم نباید انتظار داشته باشیم دنیا به اقتصاد ما امید داشته باشد.

آمریکایی‌ها به دنبال این هستند که ایران را مجبور به خروج از برجام کنند
او با اشاره به قدرت اقتصاد آمریکا، تصریح کرد: آمریکایی‌ها به‌دنبال این هستند که برجام را نابود کنند و ایران را مجبور به خروج از برجام کنند، همه هدف آمریکایی‌ها این است که ایران از برجام خارج شود. این یک هدف استراتژیک برای آنهاست و ما به این موضوع آگاه هستیم، این به این معنا نیست که ما در هیچ شرایطی از برجام خارج نمی‌شویم، ولی به این معناست که ما هدف طرف مقابل را می‌دانیم. ظریف در ادامه سخنان خود با بیان اینکه اکنون هزینه بی‌اعتباری و بدنامی را باید کسانی بدهند که می‌خواهند با آمریکا همکاری کنند و این عامل مهمی است که ما باید به آن توجه کنیم، در کنار اینکه آمریکا می‌خواهد ما از برجام خارج شویم، تصریح کرد: در چارچوب تحقق این هدف برخی از کارهایی که آمریکایی‌ها می‌کنند ایذایی، تبلیغاتی و روانی است. آنها می‌خواهند ایران را وادار به خروج از برجام کنند.

کلید، همکاری با شرکت‌های کوچک اقتصادی است
ظریف افزود: من به دوستانی که نگران هستند می‌گویم تفاوت این وضعیت را با سال 90 ببینیم که اروپایی‌ها در ارتباط با بحث فروش نفت فقط به ما شش ماه فرصت دادند. این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان خطاب به فعالان اقتصادی حاضر در جلسه، گفت: راه پیش‌رو، راه سرراست و آسانی نیست، ولی می‌توانیم با کمک هم و با استفاده از امکانات و بهره‌برداری از راهکارهای نوآورانه، آینده بهتری را برای اقتصادمان رقم بزنیم. ظریف در همین چارچوب گفت: کلید حل مشکلات ما درحال‌حاضر همکاری با شرکت‌های کوچک و متوسط اقتصادی است. موتور متحرک اقتصاد بسیاری از کشورها این شرکت‌های کوچک و متوسط هستند. این شرکت‌ها می‌توانند حتی جایگزین شرکت‌های بزرگ باشند؛ برای مثال همین شرکت توتال وقتی که پروژه‌ای را قبول می‌کند، دو کار انجام می‌دهد؛ مدیریت و سرمایه و سایر کارها را شرکت‌های کوچک و متوسط انجام می‌دهند و ما می‌توانیم از این ظرفیت‌ها به‌خوبی استفاده کنیم.

ناموفق‌شدن برجام برای ما خیلی خطرناک است
وزیر امور خارجه در ادامه صحبت‌های خود با بیان اینکه اروپا برای حفظ برجام منافع راهبردی دارد، ولی اینکه چقدر آماده است برای حفظ این منافع هزینه بدهد، موضوع دیگری است، تصریح کرد: ما می‌توانیم برجام را موفق کنیم و همچنین می‌توانیم ناموفق کنیم، ولی باید به این نکته توجه کنیم که ناموفق‌شدن برجام برای ما خیلی خطرناک است، گرچه ممکن است در مرحله‌ای مجبور شویم که این کار را بکنیم، ولی قطعا این انتخاب نظام نیست.