ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 11.06.2018, 20:43

چرخش رسانه‌های کره شمالی؛ زمانه تغییر کرده است؛ احتمال برقراری رابطه با آمریکا


صدای آمریکا: رسانه های دولتی کره شمالی در چرخشی مشخص از «احتمال» افزایش ارتباط با آمریکا و همچنین «نیاز زمانه» برای خلع سلاح کره خبر داده اند.

به گزارش رویترز، خبرگزاری رسمی کره شمالی روز دوشنبه ۲۱ خرداد در گزارشی نوشت از جمله موضوعاتی که در دیدار روز سه شنبه ترامپ و کیم جونگ اون مورد بحث قرار خواهد گرفت، برقراری روابط تازه‌ای میان جمهوری دمکراتیک خلق کره (کره شمالی) و ایالات متحده، ایجاد سازوکار پایداری برای حفظ صلح در شبه‌جزیره کره، موضوع دستیابی به خلع سلاح هسته‌ای در شبه‌جزیره کره و دیگر مسائل مهم است که بر اساس نیاز زمانه‌ای که تغییر کرده، صورت می‌گیرد.

این مشخص‌ترین تغییر موضع رسانه های کره شمالی در آستانه دیدار سه شنبه پرزیدنت ترامپ و رهبر کره شمالی است.

روز دوشنبه، رویترز گزارش داد آخرین دور مذاکرات پیش از دیدار روز سه شنبه رهبران آمریکا و کره شمالی در سنگاپور در جریان است. گفته شد که هنوز اختلاف‌هایی در مسئله خلع سلاح اتمی شبه جزیره کره وجود دارد.

«مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا در چند توئیت جداگانه به روند مذاکرات اشاره کرده است. آقای پمپئو نوشت آمریکا برای خلع سلاح غیر قابل بازگشت و کامل اتمی در شبه جزیره کره متعهد است.

وی همچنین خبر داد که مقامات آمریکا و کره شمالی روز دوشنبه دیدارهایی داشته‌اند.

پرزیدنت ترامپ شنبه شب قبل از ترک کانادا به مقصد سنگاپور، گفت که این یک فرصت برای کره شمالی است. او همچنین دیدار با رهبر کره شمالی را ماموریتی برای صلح نامید که می‌تواند به تقویت ثبات و امنیت در سراسر جهان کمک کند.

او گفت: «من به ماموریت صلح می روم. قلب میلیون‌ها نفر با قلب من همراه است. میلیون‌ها نفر از سراسر جهان. باید به غیراتمی ساختن برسیم. باید در مدت کوتاهی، کره شمالی کشوری فوق العاده شود. ما از همکاری کره شمالی قدردانی می‌کنیم. آنها به خوبی با ما همکاری کردند. تا این جا همه چیز خوب پیش رفته است. باید دید چه رخ می‌دهد.»

پرزیدنت ترامپ در پاسخ به سئوال خبرنگار صدای آمریکا گفت که اطمینان دارد رهبر کره شمالی می‌خواهد گامی مثبت برای مردم کشورش بردارد.

پرزیدنت ترامپ در پاسخ به این سئوال که چقدر زمان خواهد برد تا از جدی بودن کیم جونگ اون مطمئن شود گفت: در همان دقیقه اول.

او گفت: «شنیده‌اید که می‌گویند در پنج ثانیه اول شما می‌فهمید که آیا از کسی خوشتان می‌آید یا نه. فکر می‌کنم من همیشه خیلی زود متوجه می‌شوم اتفاق خوبی رخ خواهد داد یا نه.»

رئیس جمهوری آمریکا افزود: «اگر فکر کنم دیدار نتیجه‌ای ندارد، وقت خودم و او (رهبر کره شمالی) را تلف نخواهم کرد.»

هدف پرزیدنت ترامپ از ملاقات با کیم جونگ اون، غیراتمی ساختن کامل، قابل تایید و غیرقابل برگشت کره شمالی است.