ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 11.06.2018, 8:15

عمق آسیب‌های اجتماعی مهمتر از تعداد آنها است


۷۵ درصد کودکان معتاد از والدین معتاد متولد می‌شوند

دوشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۷
به گزارش ایسنا، رضا جعفری، مدیرکل دفتر آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی نیز  با اشاره به این که همه افراد و دانش آموزان دارای سوء مصرف مواد مخدر در جامعه هدف سازمان بهزیستی قرار ندارند، گفت: وظیفه نگهداری افراد بی سرپرست و بد سرپرستی که نیازمند اقامت موقت هستند در زمینه درمان اعتیاد بر عهده سازمان بهزیستی است.
وی افزود: در حال حاضر حدود ۵.۵ درصد از کودکان دچار سوء مصرف مواد مخدر، دارای والدین معتاد هستند.
مدیرکل دفتر آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی با اشاره به این که اقدامات این سازمان در تمامی حوزه‌ها یکپارچه و فراگیر است، عنوان کرد: تمرکز صرف بر درمان کودکان دچار سوء مصرف مواد مخدر بدون توجه به والدین معتاد آنها مفهوم توانمندسازی فراگیر را خدشه‌دار می‌کند. در آمارهای مربوط به آسیب‌های اجتماعی عمق آسیب مهم‌تر از تعداد است و توانمندی کودکان یک کشور بر اساس استانداردهای بین‌المللی عامل موثری در توسعه یافتگی یک کشور به شمار می‌آید.
جعفری با اشاره به شمار مادران معتاد در کشور، عنوان کرد: حدود ۷۵ درصد از کودکان معتاد در کشور از والدین معتاد متولد می شوند.
وی با اشاره به این که سازمان بهزیستی کشور همواره به دنبال توسعه مراکز درمانی خود است، اظهار کرد: سازمان بهزیستی در مواجهه با مادر و کودک معتاد سعی می کند روند درمانی مادر و فرزند را به صورت همزمان پیش برده و دوره های درمانی را به صورت یکسان برگزار کند، چرا که حضور مادر قوت قلب و امنیت روانی خوبی به فرزند می بخشد. در حال حاضر مرکز «خانه مادر و کودک» در شهر تهران با ورود به عرصه درمان همزمان مادر و کودک به صورت آزمایشی مشغول به فعالیت است.
مدیرکل دفتر آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی تاکید کرد: اعتیاد در کودک مثال بارز خشونت است، الگوگیری و برداشت ذهنی کودک از اعمال والدین معتاد روند زندگی آن کودک را در مسیری مملو از آسیب‌های مختلف قرار می دهد.