ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 10.06.2018, 16:40

تاکید گروه ۷ به روسیه برای توقف «تضعیف دموکراسی»


بی بی سی: رهبران کشورهای شرکت کننده در نشست گروه ۷ به روسیه تاکید کردند تا از “تضعیف دموکراسی” در کشورهای دیگر دست بردارد و گفتند که اگر لازم باشد آماده‌اند تا تحریم‌ها علیه این کشور را تشدید کنند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، رهبران کشورهای آمریکا، کانادا، ژاپن، فرانسه، آلمان، ایتالیا و انگلستان بیانیه شدیداللحن خود را چند ساعت پس از آن منتشر کردند که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا گفت می‌خواهد مسکو را بار دیگر به این گروه دعوت کند.

رهبران گروه ۷ در بیانیه‌ای پس از پایان نشست دو روزه خود در کبک گفتند: ما به روسیه تاکید می‌کنیم تا رفتار بی ثبات کننده خود را متوقف کند، دست از تضعیف سیستم‌های دموکراتیک سایر کشورها بردارد و دیگر از دولت سوریه حمایت نکند.

این گروه حمله در سالزبری انگلستان را که علیه جاسوس سابق دو جانبه روس و دخترش صورت گرفت، محکوم و اعلام کرد که احتمال زیادی وجود دارد که روسه مسئول این حمله باشد چون هیچ توضیح قابل درک دیگری وجود ندارد؛‌ روسیه هرگونه دست داشتن در این حمله را رد می‌کند.

در بیانیه گروه ۷ همچنین آمده است: بار دیگر بر محکومیت الحاق غیرقانونی شبه جزیره کریمه به روسیه تاکید داریم و بر حمایت از یکپارچگی، استقلال و تمامیت ارضی اوکراین براساس مرزهای مشخص شده آن، تاکید می‌کنیم. تداوم تحریم‌ها علیه روسیه ناشی از ناکامی این کشور در اجرای کامل تعهدات ذکر شده در توافقات مینسک و احترام به یکپارچگی اوکراین است.

در همین حال، امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه نیز اعلام کرد که حضور ولادیمیر پوتین، همتای روس خود را در نشست سال آتی گروه ۷ که در فرانسه برگزار می‌شود، مورد استقبال قرار می‌دهد اما اعلام کرد که این روند تنها زمانی صورت می‌گیرد که روسیه به تعهدات توافقات مینسک درباره اوکراین پایبند باشد.

کشورهای گروه ۷ همچنین در بیانیه خود بر ضرورت یک تجارت آزاد، عادلانه و براساس سود و مزیت دو طرفه و اهمیت مقابله با «انزواطلبی اقتصادی» تاکید کردند.