ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 09.06.2018, 9:23

مردم نمی‌دانند کمیته امداد پول‌ها را چگونه خرج می‌کند


سلمان خدادای (عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی) در واکنش به اعتراض برخی از مردم نسبت به چگونگی توزیع پول‌های صندوق‌های صدقات گفت: یکی از نکته‌های مثبتی که مردم ما دارند، حس نوع‌دوستی است، آنها علاقه‌مند به کمک و دستگیری افراد فقیر در حد وسع و توان خود هستند. حتی آنانی که کمترین توانایی را دارند، باز هم از کمک به افراد نیازمند دریغ نمی‌کنند. یکی از علت‌های وجود متکدیان در خیابان‌ها هم همین حس نوع‌دوستی و دستگیری از فقراست، زیرا مردم با وجود اعتقادات دینی و مذهبی‌ای که دارند، دست رد به سینه آنها نمی‌زنند، از همین رو ما باید به صورت بهینه و ساماندهی شده از این کمک‌های مردمی استفاد کنیم تا این حرکت‌ها مورد سوءاستفاده شیادها قرار نگیرد.

به گزارش ایلنا، وی تاکید کرد: این وظیفه کمیته امداد است که افراد نیازمند را شناسایی و مبالغ جمع‌آوری شده توسط مردم را ساماندهی کند تا پول‌ها دقیقا برای حل مشکلات فقرا استفاده شود.

خدادادی ادامه داد: من معتقدم کمیته امداد برای اینکه روشن کند، پول‌های جمع‌آوری شده در کجا صرف می‌شود، باید یک حرکت فرهنگی و تبلیغاتی انجام دهد، اما متاسفانه این کار را نمی‌کند. در واقع برای مردم مشخص نیست، پول‌هایی که در صندوق‌ها ریخته می‌شود در کجا و به چه صورتی توزیع می‌شود؟ اصلا چه اطمینانی وجود دارد، برای اینکه پول‌ها به دست افراد نیازمند برسد؟

او افزود: گاها دیده‌ایم که برخی از دزدها کلیدهایی دارند که قبل از کمیته امداد، صندوق‌ها را خالی می‌کنند. همین امر به اعتماد مردم لطمه می‌زند، زیرا با انتشار اخبار در این مورد آنها تردید می‌کنند که پول‌ها به صورت هدفمند جمع و توزیع نمی‌شود، از طرفی کمیته‌ امداد هم از این مساله گلایه‌مند است.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: مردم دقیقا نمی‌دانند کمیته چطور این پول‌ها را هزینه می‌کند، زیرا هیچ تبلیغ و اطلاع‌رسانی ای در این زمینه صورت نگرفته است. مردم هیچ اطمینانی ندارند از اینکه آیا واقعا پول‌هایی که کمک می‌کنند به دست نیازمندان می‌رسند یا خیر. این اطلاع‌رسانی وظیفه کمیته امداد است.

او افزود: کمیته باید به مردم بگوید، چقدر پول جمع‌آوری کرده و چه کمک‌هایی در کجا انجام شده است. به طور مثال اگر در شهرستانی خانه‌ای ساخته شده به مردم اطلاع دهند که توسط چه تعداد صندوق‌ این خانه‌ها ساخته شده‌اند. پیش‌تر در هر خانه‌ یا محل کاری یک صندوق صدقات وجود داشته، ولی این امر به مرور کمرنگ شده است.

خدادادی درباره چرایی میزان اندک مستمری مددجویان کمیته امداد گفت: در برنامه ششم توسعه یک قانون تصویب کردیم که هر مددجوی تحت پوشش امداد امام خمینی یک چهارم حقوق کارگران رسمی را بگیرد که نزدیک ۴۰۰ هزار تومان می‌شود، این قانون در سال ۹۶ اجرایی شد. کمیته امداد هم نسبت به مستمری خانواده‌های مختلف تغییراتی ایجاد کرده‌است. یعنی به هر خانواده به نسبت تعداد افراد ماهانه مبلغی پرداخت می‌شود که هر سال به نسبت افزایش حقوق کارگران این مبلغ افزایش پیدا می‌کند.

خدادادی ادامه داد: اما در کنار این‌ها ما باید کارآفرینی کنیم و به افراد نیازمند علاوه بر پول، کار و سرمایه بدهیم تا خودشان بتوانند رشد کنند و مولد باشند، نباید فقط گداپروری کنیم. خانواده‌های تحت پوشش باید تعریف شده باشند. آنهایی که حقیقتا بی‌سرپرست هستند باید مورد توجه بیشتری قرار گیرند.

وی افزود: ظاهرا این روش شروع شده اما شیوه‌ای که کمیته امداد دارد، کاملا غلط است و من به آن اعتراض دارم. به طور مثال ۱۵ میلیون تومان به افراد مستضعف وام می‌دهند و بعد می‌گویند شما غنی شده‌اید، سپس پرونده آنها بسته می‌شود. در جامعه ما کسی با ۱۵ میلیون تومان غنی نشده و نتوانسته روی پای خودش بایستند.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه ناگفته نماند؛ پول‌های جمع شده در صندوق صدقات بیشتر از آن چیزی است که اطلاع‌رسانی می‌شود، گفت: این یک واقعیت است، اما همین پول‌ها به صورت هدایت شده هزینه نمی‌شوند. امروزه مردم نمی‌پسندند که کمیته امداد امام خمینی که برای خدمت به محرومان جامعه کار می‌کند، یک ساختمان مجلل و بزرگ‌تر از وزارتخانه‌ها برای خودش احداث کند و این سوال پیش می‌آید که از کدام پول‌ها ساختمان‌های مجلل ساخته شده‌است؟ مردم همین‌ها را می‌بینند و اعتمادشان را از دست می‌دهند و ‌فکر می‌کنند؛ کمیته امداد نباید در چنین جایی باشد. اگر کمیته برای خودش هم هزینه دارد، بهتر است در جهت اشتغالزایی، تولید، کم کردن تعداد مستمری‌بگیران، رسیدن به خودکفایی و… استفاده کنند.