ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 07.06.2018, 10:03

چین: همه طرف‌ها به برجام پایبند بمانند


سخنگوی وزارت خارجه چین: همه طرف‌ها به برجام پایبند بمانند

پنجشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۷
سخنگوی وزارت خارجه چین با تاکید بر اهمیت برجام خواستار پایبندی همه طرف‌ها به برجام شد.
به گزارش ایسنا به نقل از شینهوا هوآ چانینگ سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به تصمیم ایران برای افزایش توان غنی سازی و ایجاد کردن مقدمات دستیابی به 190 هزار سو گفت:من گزارش های مربوطه را بررسی کرده‌ام. چین امیدوار است که همه طرف‌ها بتوانند تصویر کلی و بلند مدت را در این باره ببینند و به اجرا و حفظ برجام پایبند بمانند.
وی افزود: برجام به به حفظ رژیم عدم اشاعه و صلح و ثبات در خاورمیانه کمک می‌کند و در  راستای منافع جامعه بین‌المللی خواهد بود.
به گزارش ایسنا،مقام‌ معظم رهبری روز دوشنبه اعلام کردند که لازم است سازمان انرژی اتمی مقدمات لازم برای افزایش غنی سازی اورانیوم تا ۱۹۰ هزار سو را فراهم کند.
همچنین یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس روز سه‌شنبه گفت: همانطور که من در آخرین گزارش خود به شورای حکام اشاره کردم، آژانس طبق پروتکل احقاقی از دسترسی مکمل برخوردار بوده و به تمامی سایت‌ها و مکان‌ها در ایران که نیازمند بازرسی بوده، ‌دسترسی داشته است. همکاری به موقع و فعالانه ایران در ارائه این دسترسی، اجرای پروتکل احقاقی را تسهیل کرده و اعتماد را افزایش خواهد داد.
از همین رو علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی نیز روز چهارشنبه گفت: ما در فاصله زمانی کوتاهی می‌توانیم به این میزان سو برسیم. اگر سانتریفیوژهای نسل ۶ را نصب کنیم و حدود ۶۰ هزار ماشین اینجا قرار گیرد، می‌توانیم ظرف ۱۰ ماه به ۱۸۰ هزار سو برسیم. اما این برای زمانی است که ما بخواهیم سانتریفیوژ پیشرفته تولید کنیم.
صالحی ادامه داد: در حال حاضر در حدی که برجام اجازه می‌دهد برای تحقیق و توسعه کار می‌کنیم.
وی با بیان این‌که ما اگر امروز ۱۸۰ هزار سو هم می‌داشتیم همه شرایط برای کار آماده نبود، چراکه به مواد اولیه برای ۱۸۰ هزار سو نیاز داریم، افزود: ما توانستیم بعد از برجام ۴۰۰ تن کیک زرد خریداری کنیم که به ۵۵۰ تن قبلی‌مان اضافه شد. ولی برای تولید ۱۹۰ هزار سو سالانه به ۳۰۰ تن اورانیوم نیاز داریم. ما به‌شدت در بخش استخراج و اکتشاف اورانیوم مشغول کار هستیم و در چند سال آینده امیدواریم از حیث تولید مواد اولیه بتوانیم در حد ۳۰۰ تن اورانیوم تولید کنیم.