ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 06.06.2018, 20:22

ضمانت ترکیه به عراق درباره سد ایلیسو


خبرگزاری آناتولی

فاتح یلدیز، سفیر ترکیه در بغداد در نشست خبری در ساختمان سفارت اعلام کرد که با آغاز آبگیری سد ایلیسو نه تنها جریان آب رودخانه دجله به عراق قطع نخواهد شد، بلکه ترکیه در این مورد به عراق ضمانت داده است.

یلدیز با بیان اینکه ماه مه گذشته در مورد چگونگی آبگیری از اول ژوئن تا اول نوامبر در سد ایلیسو با مقامات عراقی به توافق دست یافته‌اند، گفت که مسئله آب به موضوعی برای همکاری بیشتر آنکارا و بغداد تبدیل شده است.

سفیر ترکیه در بغداد با تاکید بر ادامه جریان آب رود دجله به عراق، اضافه کرد: آغاز آبگیری در سد ایلیسو به معنی قطع کامل آب به سمت عراق نیست. در ۱۵ مه نیز در مورد چگونگی جریان آب به توفق دست یافتیم. یعنی آب قطع نمی شود و جریان خواهد داشت. بخش مهمی از آب رود نیز هم اکنون به سمت عراق جریان دارد.

فاتح یلدیز در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه ترکیه بدون مشورت با کشورهای همسایه در مورد سد ایلیسو اقدامی انجام نمی دهد، تصریح کرد که آب رود دجله تمامی کشورهای ساحلی آن تعلق دارد و آنکارا همواره با اجتناب از اقدامات یکجانبه، همکاری لازم را در این مورد داشته است.

وی با بیان اینکه موضوع پایان ساخت سد ایلیسو و آغاز آبگیری در آن طی سفر سال گذشته حیدر العبادی نخست وزیر عراق به ترکیه به وی منتقل شده است، گفت: معمولا آبگیری در سدها در بهار و پاییز صورت می‌گیرید اما ترکیه علی رغم احتیاجی که به آب این سد داشت به درخواست مقامات عراقی آبگیری در سد را به تاخیر انداخته است.

یلدیز همچنین تاکید کرد که ساخت سد ایلیسو به منظور آبیاری نبوده و هدف از احداث آن تولید برق بوده است، اظهار داشت که از آب سد ایلیسو با ذخیره سازی برای تولید برق آبی به کار خواهد رفت.

سفیر ترکیه در بغداد در بخش دیگری از سخنان خود نیز با اشاره به اینکه کاهش میزان آب رود دجله موضوع جدیدی نیست و مربوط به خشکسالی های اخیر است، ادامه داد: مرتبط ساختن کاهش دبی رود دجله به آغاز روند آبگیری سد ایلیسو که تازه از اول ژوئن یعنی روز جمعه شروع شده مسئله معقولی نیست.

وی همچنین گفت که آبگیری کامل در سد ایلیسو تنها یک سال به طول خواهد انجامید و پس از یکسال سطح آب پشت سد برای تولید برق کافی خواهد بود.