ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 06.06.2018, 20:15

آمریکا خطاب به خامنه‌ای: ایران هرگز نباید اقدام به غنی‌سازی اورانیوم کند


العربیه

هدر نائورت سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا چهارشنبه ۶ ژوئن تاکید کرد که ایران هرگز نباید اقدام به غنی سازی اورانیوم کند.

سخنان نائورت در واکنش به دستور است که علی خامنه‌ای رهبر ایران برای آماده سازی مقدمات افزایش ظرفیت غنی سازی اورانیوم خطاب به سازمان انرژی اتمی این کشور صادر کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با اشاره به سخنان روز دوشنبه رهبر ایران گفت: «پمپئو (وزیر امور خارجه آمریکا) در روز نخست ماه مه راهبرد جدید ایالات متحده را درباره ایران اعلام کرد. او خیلی روشن مطرح کرد که ایران هرگز نباید غنی سازی اورانیوم انجام دهد، این کشور نباید به سمت فرایند تولید پولوتونیوم برود و هرگز نباید راهی برای دستیابی به سلاح اتمی داشته باشد».

نوئرت افزود: «اگر آژانس بین المللی انرژی اتمی این مساله را تایید کند، ما تلاش می کنیم تا از آن جلوگیری کنیم».

آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر ایران روز دوشنبه در مراسم بیست و نهمین سالگرد درگذشت روح‌الله خمینی، رهبر پیشین این کشور، به سازمان انرژی اتمی دستور داد «سریعا آمادگی لازم برای رسیدن به ۱۹۰ هزار سو را فعلا در چارچوب برجام فراهم کند و برخی مقدمات دیگر را که رئیس‌جمهور دستور داده از فردا آغاز کند».

خامنه‌ای با تاکید بر اینکه دولت ایران این را تحمل نخواهد کرد که «هم تحریم باشد هم در محدودیت و حبس هسته‌ای» به سازمان انرژی اتمی ایران دستور داد که «از همین فردا آمادگی لازم برای فعال کردن ۱۹۰ هزار سو» را آغاز کنند.

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران از آغاز فعالیت برای افزایش ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم خبر داد و گفت که این اقدام، به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام خواهد شد.

۸ ماه مه سال جاری، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا که بارها از برجام به عنوان توافقنامه بد یاد کرده بود خارج شد و ضمن اعلام بازگشت تحریم‌های گذشته این کشور را تهدید به تحریم‌های شدیدی گسترده‌تری کرد.

از سوی دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا همچنان در برابر فشارهای ایالات متحده برای پیوستن به این کشور برای اعمال مجازات‌ها و تحریم‌ها همچنان مقاومت می‌کنند اما معلوم نیست که موضع اروپا تا چه زمانی ادامه یابد.

توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵، میان ایران و گروه ۱+۵ متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد، به علاوه آلمان، منعقد شد. برپایه این توفق که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، در قبال محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور به خاطر این برنامه، لغو یا تعلیق شد.