ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 18.05.2018, 10:15

همسر محمد حبیبی معلم زندانی: نگران سلامت او هستیم


همسر محمد حبیبی  معلم بازداشد شده در گفتگو با جامعه‌نو تاکید کرده که تنها «جرم» شوهرش که به خاطر آن به زندان افتاده و آزار می بیند، دفاع از حقوق معلمان و دانش آموزان است.

محمد حبیبی، از اعضای هیأت مدیره کانون صنفی معلمان ایران، پیش از این دوازدهم اسفندماه، مقابل مدرسه‌ای که تدریس می‌کرد، با خشونت بازداشت شد. وی با تودیع وسیقه آزاد گشت اما مجددا به همراه ۷ معلم دیگر روز بیستم اردیبهشت ماه و پس از برگزاری تجمع بزرگ صنفی معلمان در مقابل سازمان برنامه و بودجه با ضرب و شتم نیروهای امنیتی بازداشت شد. چهار روز بعد ۷ معلم بازداشتی به قید کفالت آزاد شدند اما محمد حبیبی همچنان در زندان به سر می‌برد.

تنها اتهام او، دفاع از حقوق معلمان و دانش آموزان است

خدیجه پاک ظمیر همسر محمد حبیبی به روزنامه ی جامعه نو گفته است: « ۵ دقیقه… بعد از چند روز فقط ۵ دقیقه اجازه دادن ببینمش. وضعیت بسیار ناخوشایندی داشت. با پای برهنه و همون لباسایی که تو روز بازداشت تنش بود و به خاطر ضرب و شتم پاره شده بود، آوردنش. پای راستش می‌لنگید وکبودی و خونمردگی روی پاش مشخص بود..»

روایت همسر محمد حبیبی حاکی از آن است که شرایط او مناسب نیست. او در گفتگو با جامعه نو می‌گوید حبیبی را به زندان “تهران بزرگ” که شرایط مناسبی هم ندارد، منتقل کرده‌اند و حالا با صدور کیفرخواست پرونده‌اش را به دادگاه انقلاب فرستاده‌اند. این در حالیست که بازپرس ویژه این پرونده برای او قرار وثیقه ۱۰۰ میلیونی صادر کرده بود ، اما به یکباره و پیش از تودیع وثیقه به دلایل مبهمی پرونده را به دادگاه ارجاع داده‌اند. امری که به گفته وکیل محمد حبیبی، نامتعارف است و با حقوق زندانی ناسازگار است.

حالا یک هفته از تجمع صنفی معلمان که در اعتراض به شرایط بد معیشتی و مشکلات ادامه دار نظام آموزشی کشور برگزار شد می‌گذرد. تجمع مسالمت آمیزی که در تهران با دخالت نیروهای امنیتی به ضرب وشتم و بازداشت ۱۵ معلم انجامید. به گفته معلمان برخوردهای صورت گرفته در این تجمع در چند وقت اخیر تقریبا بی‌سابقه بوده است. تعدادی از آنها، همان روز آزاد شدند و ۸ نفر در بازداشت باقی ماندند. چهار روز بعد از برگزاری تجمع ، از ۸ معلم بازداشتی ، ۷ نفر به قید کفالت آزاد شدند اما از محمد حبیبی خبری نبود. او تنها یک بار از محل بازداشتش تماس گرفت و اعلام کرد که حالش خوب است. با اینحال شیوه بازداشت او و برخوردهای خشونت بار صورت گرفته در زمان بازداشت باعث شده بود، خیلی ها نگران وضعیت محمد حبیبی باشند. او حالا به زندان تهران بزرگ منتقل شده و هنوز روشن نیست در چه شرایطی نگهداری می‌شود.

خدیجه پاک ضمیر همسر محمد حبیبی می‌گوید سرانجام بعد از چند روز پیگیری، روز سه شنبه توانسته است در دادسرای اوین برای دقایق کوتاهی محمد حبیبی را ببیند. ” ۵ دقیقه. فقط ۵ دقیقه اجازه دادن ببینمش. وضعیت بسیار ناخوشایندی داشت. با همان لباسایی که در روز بازداشت به تن داشت و در اثر ضرب و شتم پاره شده بود و با پای برهنه آورده بودنش. پای راستش میلنگید و چون شلواری که به پا داشت پاره بود ، خونمردگی به طور واضح روی پاش قابل مشاهده بود.خودش می‌گفت اینها مربوط به همون روز بازداشته. نمیدونم.. ولی وضعیت جسمی و شرایطی که داشت خیلی نارحت‌کننده بود.»

پاک ضمیر می‌گوید: وقتی با این وضعیت دیدمش اعتراض کردم که چرا به وضعیت جسمیش رسیدگی نکردن یا لباس و کفشی بهش ندادن.« آقای حبیبی گفت من بهشون گفتم بهم کفش و لباس بدن ولی ندادن… بعد هم چند تا سرباز اومدن و به دستور بازپرس منو از اتاق بیرون کردن»

به گفته همسر محمد حبیبی، بعد از این ملاقات کوتاه به آنها اعلام شده که برای محمد حبیبی قرار وثیقه ۱۰۰ میلیونی صادر شده. «بازپرس بعد از مطالعه پرونده برای آزادی او قرار وثیقه ۱۰۰ میلیونی صادر کرد و به ما اعلام شد. آقای حبیبی هم تماس گرفتن و گفتن که به ایشون هم گفته شده که قرار وثیقه صادر شده.» با این حال روز گذشته (چهارشنبه) وقتی خانواده حبیبی برای تودیع وثیقه به بازپرسی مراجعه می‌کنند، بازپرسی از دریافت وثیقه سرباز میزند. «شب قبلش به ما اعلام شد که وثیقه بیارید. ما ۸ صبح با وثیقه گذار اونجا بودیم. اما بعد از یک ساعت انتظار به وثیقه گذار اعلام کردن که ما بعدا با شما تماس می‌گیریم. بعد که من پیگیر شدم، اعلام کردن که پرونده ایشون به دادگاه فرستاده شده و دیگه در اختیار بازپرسی نیست. مساله ای که برای ما روشن نیست اینه که چرا با وجود اعلام صدور وثیقه و آمادگی ما برای پرداخت وثیقه، به یکباره پرونده از دست بازپرسی خارج میشه و به دادگاه ارجاع شده؟»