ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 16.05.2018, 9:12

گزیده‌‌ای واکنش‌ها به بیانیه احمد جنتی درباره برجام


مجید انصاری
فاصله بین دفتر جنتی با دفتر رئیس جمهور کمتر از صد متر است؛ تلفن سیاسی هم دم دستشان است؛ چرا بیانیه؟ ‎صدور بیانیه نشان دهنده نوعی مقابله است.

‎ شهیندخت مولاوردی
‎آنان که باید عذرخواه مواضع نادرست خود در گذشته باشند، طلبکارانه به دستاوردهای ملی می‌تازند.

سیدعلی مجتهدزاده
صدور بیانیه به امضای آیت‌الله جنتی و بعنوان #مجلس_خبرگان که شخصیت حقوقی مستقلی دارد نشان می‌دهد متأسفانه پاسدار شرع و قانون اساسی کسی است که آگاهی و آشنائی چندانی با بدیهیات حقوقی ندارد و خود ‌و همفکرانش را مترادف با تمامیت یک‌ نهاد حقوقی مجلس خبرگان می‌داند.

‎عبدالله رمضان‌زاده
‎آقای جنتی صادقانه از پیشگاه ملت به خاطر حذف شایستگان در انتخابات دوره‌های مختلف مجلس و ریاست جمهوری، عذرخواهی کند.البته بخاطر حمایت کامل از احمدی نژاد باید علاوه بر عذر خواهی صادقانه توبه کند

عیسی سحر خیز
‎قانون شكنی ای كه احمد جنتی انجام داده و به نمایندگی از اعضای مجلس خبرگان رهبری در بیانیه ای خواستار عذرخواهی رئیس جمهور بابت توافقنامه برجام شده، دست كم این حسن را داشته است كه تخلف های مكرر او را در شورای نگهبان بیش از پیش آشكار ساخته است.
علی مطهری
در این نامه از طرفی پذیرفته‌اید که برجام با نظر مقام رهبری امضا شده است و از طرف دیگر از رییس‌جمهور خواسته‌اید که به خاطر خسارت‌های وارده ناشی از برجام از مردم عذرخواهی کند. ‎آیا این دو سخن تناقض و احیانا تعریض ناخواسته به مقام رهبری نیست؟

علی شکوری‌راد
باید به رئیس محترم مجلس خبرگان رهبرى یادآورشد كه وظیفه مجلس خبرگان رهبرى نظارت بر عملكرد رهبرى و زیرمجموعه ایشان است. مثلا دستگاه قضایى،نیروهاى مسلح،صداوسیما،مجمع تشخیص مصلحت نظام،بنیادجانبازان و مستضعفان،ائمه جمعه،بیت معظم له و... و نه رئیس جمهور و دولت!

‎صادق حسینی
‎مجلس خبرگان در بیانیه‌ای به امضای آقای جنتی از رییس جمهور خواسته‌: از مردم بابت ‎#برجام عذرخواهی کند. خوب‌تر می‌شود آقای جنتی شخصا بابت خساراتی که به ما مردم در پی قصور و اشتباهات، تصمیم‌های غلط، حمایت‌های نابجا و تخریب سرمایه‌های کشور تحمیل کرده عذرخواهی کنند.

هاشم‌زاده هریسی
‎هیچ جای قانون اساسی وظیفه‌ای از جمله نظارت بر رفتار رئیس جمهوری یا حسن انجام کار دستگاه اجرایی را به عهده مجلس خبرگان رهبری یا هیأت رئیسه آن نگذاشته است. ‎اما هر شهروندی حق دارد درباره مسائلی که با سرنوشت وی گره خورده است، اظهار نظر کند. بر این اساس آقای جنتی نیز می‌تواند به عنوان یک فرد در این باره حرف بزند اما به عنوان رئیس مجلس خبرگان رهبری چنین شأنی ندارد.

ناصر قوامی
‎لطفا بفرمائید در چه اصلی از اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به مجلس خبرگان رهبری و رئیس آن اختیار داده است رئیس جمهور را که با رأی مستقیم مردم انتخاب شده ، مکلف به عذر خواهی نماید؟ مستدعی است مبنای قانونی و حقوقی این بیانیه را برای مردم شریف ایران روشن فرمایید.

منتجب‌نیا
‎کسانی باید عذرخواهی کنند که در دولت گذشته دنیا را تحریک کردند. برخی افراد هم در نماز جمعه از اوحمایت کردند که باید عذرخواهی کنند. اگر قرار بر عذر خواهی است کل نظام باید عذرخواهی کند نه رییس جمهور. چون این مسایل کلان را رییس جمهور تصمیم گیری نمی‌کند.

‎عباس عبدی
‎بیانیه آقای جنتی بیش از آنکه علیه روحانی باشد تعریضی علیه رهبری بود. چون اگر درباره برجام، بدون اجازه ایشان اتخاذ تصمیم شده باشد دیگر چه جایی برای اختیارات و مسئولیتهای رهبری باقی می‌ماند؟

علی‌اکبر مسعودی خمینی
‎بیانیه آقای جنتی بسیار بد بود. حمله به روحانی به بهانه برجام به ضرر اسلام و ایران است. برجام با نظر رهبری انجام شد. آقای جنتی! در کلمات‌تان مواظب باشید.