ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 16.05.2018, 9:09

قاسم سلیمانی برای رایزنی درباره تشکیل دولت نزدیک به ایران به عراق رفت


العربیه فارسی

برخی رسانه‌های محلی و همچنین منابع العربیه، از حضور قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس شاخه برون مرزی سپاه پاسداران ایران در عراق به منظور رایزنی بر سر تشکیل فراکسیونی بزرگ نزدیک به تهران در این کشور و تشکیل دولت از سوی این فراکسیون خبر می‌دهند.

یک منبع آگاه که خواسته نامش فاش نشود، در این زمینه به العربیه گفت که قاسم سلیمانی از شامگاه دوشنبه ۱۴ مه، در منطقه سبز بغداد حضور دارد و با هادی العامری رهبر ائتلاف الفتح، نوری المالکی رهبر ائتلاف دولت قانون و ابو مهدی المهندس از فرماندهان شبه‌نظامیان شیعه عراقی موسوم به حشد الشعبی، تشکیل جلسه داده است.

ائتلاف الفتح که از گروه‌های حشد الشعبی مورد حمایت ایران تشکیل شده، بنا بر نتایج اولیه انتخابات پارلمانی عراق، در درتببه دوم ایستاده است. اما ائتلاف دولت قانون بسیاری از کرسی‌های خود را از دست داده و در رتبه‌های بعدی قرار گرفته است.

تا کنون ائتلاف سائرون به رهبری مقتدی صدر پیشتاز نتایج انتخابات پارلمانی است که با توجه به مواضع صدر در نزدیکی به کشورهای عربی، به نظر می‌رسد گزینه مطلوب ایران نباشد.

منبع آگاه العربیه می‌گویند که قاسم سلیمانی در رایزنی‌های خود به دنبال تشکیل فراکسیونی است که در آن فهرست فتح با دولت قانون و شماری دیگر از گروه‌ها ائتلاف کنند و با تشکیل بزرگترین فراکسیون در پارلمان، بتوانند نخست‌وزیر را انتخاب کنند.

بنا بر قانون اساسی عراق، انتخاب نخست‌وزیر حق بزرگترین فراکسیون در پارلمان است. همچنین از زمان پایان دوره پارلمان کنونی، رئیس‌جمهوری ۱۵ روز مهلت دارد تا پارلمان جدید را دعوت به تشکیل جلسه کند. پس از آن پارلمان رئیس‌جمهوری جدید را انتخاب خواهد کرد که او نیز نامزد بزگترین فراکسیون را مامور تشکیل دولت خواهد کرد.

جاسم الاسدی تحلیل‌گر سیاسی عراق به العربیه.نت گفت «حضور قاسم سلیمانی در منطقه سبز بغداد نشان از نقشی دارد که ایران برای فشار بر فراکسیون‌های شیعی به منظور تشکیل دولت نزدیک به تهران وارد می‌کند».

او افزود: «فشارهایی سیسای هم بر حیدر العبادی نخست‌وزیر (و رئیس ائتلاف النصر) وجود دارد تا به این ائتلاف (مد نظر ایران) بپیوندد».