ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 15.05.2018, 23:48

پنج سال به حبس ۱۵ ساله پیروز منصوری افزوده شد


یک منبع مطلع به کمپین حقوق بشر در ایران گفت محمدعلی(پیروز) منصوری، زندانی سیاسی که برای تحمل حکم ۱۵ ساله در زندان رجایی‌شهر کرج نگهداری می‌شود، در پرونده‌ای جدید به اتهام ادامه فعالیت از داخل زندان و نوشتن نامه و امضای بیانیه، بدون دسترسی به وکیل، به پنج سال حبس دیگر محکوم شده است.

پیروز منصوری ۵۰ ساله پس از بازداشت در یازده آذر ۸۶، به اتهام محاربه از طریق هواداری سازمان مجاهدین خلق به ۱۵ سال زندان محکوم شده و اکنون یازدهمین سال حبس خود را در زندان رجایی‌شهر سپری می‌کند. یک منبع مطلع به کمپین گفت شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی محمد مقیسه‌ای حکم پنج سال زندان را به پیروز منصوری ابلاغ کرد.

این منبع نزدیک به خانواده آقای منصوری به کمپین گفت محاکمه بدون حضور وکیل برگزار شده و قاضی مقیسه با درخواست مهلت پیروز منصوری مخالفت کرده است: «وکیل نداشت و زمان دادگاه و اصلا ارسال پرونده به دادگاه  به او اطلاع داده نشده بود، شب در زندان اعلام کردند فردا به مراجع قضایی اعزام می‌شود و قاضی مقیسه هم با درخواست مهلت مخالفت کرد و دو جلسه دادگاه را در دو هفته برگزار کرد و دادگاه عمدا فرصت انتخاب وکیل به او نداد.»

منبع مطلع به کمپین گفت اقدام به اعتصاب غذا و صدور بیانیه‌ در محکومیت مجازات اعدام از داخل زندان و حتی نوشتن نامه تبریک نوروز، ازجمله فعالیت‌هایی است که پیروز منصوری به خاطر آن به اقدام علیه امنیت ملی متهم شده است: «اتهاماتی که گفتند اعتصاب غذا، نوشتن بیانیه درباره محکومیت اعدام و حتی نامه تبریک عید چیزهایی بود که در دادگاه به عنوان جرم مطرح شده و با این که آقای منصوری در دادگاه بارها این اتهامات را رد کرده اما قاضی اشد مجازات را که  برای این اتهام پنج سال است، صادر کرده.»

پیروز منصوری به اتهام محاربه به ۱۵ سال زندان محکوم شده و با تغییر این قانون و حذف این اتهام در موارد هواداری در سال ۱۳۹۲ پرونده طبق قانون مجازات ایران باید دوباره رسیدگی شود اما مسئولان قضایی-امنیتی نه تنها پرونده را به جریان نینداخته بلکه از پذیرش اعاده دادرسی و آزادی مشروط و مرخصی درمانی نیز خودداری می‌کنند.

در قانون مجازات جدید مصوب ۱۳۹۲، محاربه حذف شده و مطابق بند ب ماده ۱۰ این قانون اگر مجازات جرمی به موجب قانون جدید تخفیف یابد، قاضی باید حکم سابق را طبق قانون جدید اعمال کند. قانون مجازات قدیم هر نوع ارتباط و هواداری از گروه های مسلح مخالف را مصداق محاربه می دانست ولی قانون مجازات جدید، استفاده از سلاح یا شرکت در عملیات مسلحانه را شرط صدور چنین مجازاتی دانسته است.

محمدعلی (پیروز) منصوری پس از بازداشت در ۱۱ شهریور ۱۳۸۶ به زندان اوین منتقل شد و ۷۷ روز در سلول های انفرادی نگهداری شد، با پایان بازجویی به بند عمومی زندان اوین انتقال یافت و پس از قطعی شدن حکم در اردیبهشت ۱۳۸۸ به زندان رجایی شهر کرج (گوهردشت) تبعید شد.

دادسرای اوین به او ابتدا اتهام تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی را تفهیم کرد ولی این اتهام در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی به محاربه از طریق هواداری از سازمان مجاهدین تغییر یافت و قاضی صلواتی او را در اسفند ۱۳۸۷ به ۱۵ سال حبس تعزیری و تبعید محکوم کرد. این حکم در مرحله تجدیدنظر نیز تأیید شد. آقای منصوری به اتهام توهین به رهبری نیز به دو سال حبس محکوم شده بود که در مناسبت‌های مختلف بخشیده شده است.

یک منبع مطلع و نزدیک به خانواده در تیر ماه ۱۳۹۵ درباره اتهام و دلایل بازداشت محمدعلی منصوری به کمپین گفت: «ایشان هوادار سازمان مجاهدین خلق بودند و چند نفر از اعضای خانواده‌اش هم عضو سازمان مجاهدین بودند و به دیدار آنها هم رفته بود ولی خودش عضو سازمان نبود و به همین دلیل هم طبق قانون مجازات قدیم به محاربه متهم شد در حالی که حتی در بازجویی هایش هم حرفی از حرکت مسلحانه نبود.»