ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 15.05.2018, 10:42

بازی فراکسیون‌ها برای تشکیل دولت عراق


العربیه فارسی

پس از آن‌که کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق، دوشنبه ۱۴ مه اعلام کرد با شمارش ۹۱ درصد آرای انتخابات پرلمانی، ائتلاف سائرون به رهبری مقتدی صدر، روحانی شیعه عراقی، در ۱۶ استان از ۱۸ استان عراق پیشتاز است، افکار عمومی اینکشور در انتظار ائتلاف‌ها میان فراکسیون‌های پارلمان برای تشکیل دولت آینده عراق هستند.

نتایج اولیه انتخابات، نشان از احتمال تغییر عرف معمول در تشکیل دولت در عراق دارد؛ عرفی که بر پایه سهم‌بندی‌ها و توافق‌ها از جمله در انتخاب نخست‌وزیر استوار بود.

نتایج اولیه، مقتدی صدر رهبر ائتلاف «سائرون» را به عنوان بازیگر نخست تشکیل دولت عراق مطرح می‌کند؛ اگر چه او دوشنبه از تمایلش برای تشکیل دولت توافقی سخن گفت.

انتخاب نخست‌وزیر در قانون اساسی عراق
در این زمینه، محمد الحیانی تحلیل‌گر سیاسی عراقی به العربیه.نت گفت: «فراکسیون سائرون که برپایه توافق تاریخی میان جریان صدر و حزب کمونیست، دو گروهی که از نظر ایدئولوژی فکری با یکدیگر اختلاف دارند، تشکیل شد، توانست آرا را از دیگر فراکسیون‌ها در همه استان‌ها برباید. از این رو که تا کنون سائرون، بزرگترین فراکسیون است، پس حق دارد شخص مورد نظرش را برپایه قانون اساسی، نامزد پست نخست‌وزیری کند؛ البته باید بتواند پیش از جلسه نخست پارلمان، ائتلافی تشکیل دهد تا آن‌چه بر سر ایاد علاوی در سال ۲۰۱۰ گذشت، برایش پیش نیاید. آن هنگام، علاوی بزرگترین فراکسیون را داشت، اما فراکسیون‌های شیعه، با یکدیگر ائتلاف کرده و در جلسه نخست پارلمان با نام ائتلاف ملی حضور یافتند تا بزرگترین فراکسیون پارلمان را تشکیل دهند و نخست‌وزیر را انتخاب کنند. این تفسیر از قانون اساسی را دادگاه فدرال تایید کرده است».

نام‌های مطرح
الحیانی، درباره نام‌های مطرح شده برای در دست گرفتن پست نخست‌وزیری هم سخن گفت و اظهار داشت: «نام‌های مطرح شده برای پست نخست‌وزیری بسیار است. برجسته‌ ترین آن‌ها حیدر العبادی است، اما به دلیل آن‌که ائتلافش شمار کرسی‌هایی کمتر از انتظار به دست آورده، شانسش کمتر شده است. او در بغداد رتبه پنجم را از آن خود کرد و در دیگر استان‌ها، در رتبه‌های سوم و چهارم ایستاد. نامزد دیگر علی داوی استاندار میسان است که صدر چند روز پیش از انتخابات، او را نامزد کرد. عبدالحسین عبطان وزیر کنونی ورزش، نامی است که جریان الحکمه به رهبری عمار حکیم مطرح کرده که ممکن است در صورت ائتلافش با فراکسیون سائرون، نامزد نخست‌وزیری شود. او رئیس فهرست جریان الحکمه در بغداد بود».

دخالت ایران برای تشکیل دولت عراق
به گفته الحیانی، سناریوی دیگری که انتظار حودث آن وجود دارد، ائتلاف فراکسیون الفتح وابسته به شبه‌نظامیان حشد الشعبی با ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری المالکی نخست‌وزیر اسبق عراق و پیوستن فراکسیون اراده و کفائات و چند فراکسیون سنی و کُرد به آن‌ها است. چنین فراکسیونی می‌تواند بر فراکسیون النصر به رهبری العبادی به خاطر کرسی‌های کمی که به دست آورده، فشار بیاورد. چنین فراکسیونی احتمالا نوری المالکی یا هادی العامری را برای نخست‌وزیری نامزد خواهد کرد.

در همین راستا، العربیه.نت از یک منبع آگاه نزدیک به سفارت ایران در بغداد دریافت که 5 روز پیش از انتخابات، جلسه‌ای با حضور نوری المالکی، هادی العامری رهبر ائتلاف فتح، سلیم الجبوری رئیس کنونی پارلمان و ایاد علاوی نخست‌وزیر اسبق عراق با حضور سفیر ایران آن با هدف «تشکیل فراکسیون فرا مذهبی» تشکیل شد تا بتواند «دولت اکثریت سیاسی» را تشکیل دهد.

بدین ترتیب همه احتمال‌ها برای انتخاب نخست‌وزیر و تشکیل دولت آینده عراق مطرح است به ویژه این‌که المالکی و العبادی در دوره‌های گذشته، به عنوان نامزدهای توافقی مطرح شدند و نامشان در وقت اضافه تشکیل دولت، مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.