ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 14.05.2018, 23:40

انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس


صادق زیباکلام، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران، در یادداشتی تلگرامی نوشت:

دونالد ترامپ وعده‌ای که ظرف دو دهه گذشته، روسای مختلف جمهوری آمریکا از انجام آن خودداری کرده بودند را تحقق بخشید و سفارت آمریکا را از تل‌آویو به بیت‌المقدس منتقل کرد.

این اقدام در حقیقت به معنای رسمیت بخشیدن به بیت‌المقدس به‌عنوان پایتخت اسراییل است.

درحالیکه بخش‌های شرقی بیت‌المقدس به هنگام تصمیم سازمان ملل مبنی بر تقسیم فلسطین به دو کشور یهودی و عرب در سال۱۳۲۷ جزء کشور عربی محسوب می‌شد و تا زمان جنگ معروف شش روزه میان اعراب و اسراییل در سال۱۳۴۶(۱۹۶۷) در دست فلسطینی‌ها بود.

ازنظر قوانین بین‌المللی، بیت‌المقدس شرقی سرزمینی اشغالی محسوب می‌شود و هر تصمیم اسراییل مبنی بر ضمیمه کردن آن به خاک اسراییل غیرقانونی است.

قطعا اسراییلی‌ها این روزها ماه‌عسل شیرینی را با رییس‌جمهور آمریکا سپری می‌کنند. کمتر دوره‌ای را می‌توان به یاد آورد که این‌قدر اسراییلی‌ها از وجود یک رییس‌جمهور در کاخ سفید محظوظ شده باشند.

سرمست از خروج آمریکا از برجام، نتانیاهو به‌زحمت می‌توانست جلوی احساساتش را نسبت به ترامپ در مراسم افتتاح سفارت آمریکا در بیت‌المقدس پنهان سازد. او با هیجان از ترامپ به‌واسطه عمل کردن به وعده‌هایش سپاسگزاری می‌نمود.

اما این یک روی سکه مراسم جشن و سرور انتقال سفارت بود. روی دیگر، آن بود که در همان زمان که اسراییلی‌ها غرق سرور و شادی بودند، ده‌ها هزار فلسطینی خشمگین با سنگ و چوب خشم خود را به نمایش درآورده بودند. نزدیک به ۴۰کشته و بیش از ۱۰۰۰زخمی تلفات مراسم افتتاحیه بود.

درحالیکه فلسطینی‌ها با گلوله‌های جنگی هدف قرارمی گرفتند، آقای کوشنر و نتانیاهو سرگرم سخنرانی پیرامون صلح، دوستی، بشریت، احترام به مذاهب، حقوق بشر، صلح پایدار، برابری و برادری بودند.

اما این‌همه ناکامی نتانیاهو و ترامپ نیست. علیرغم اصرار واشنگتن، به‌جز بولیوی و گواتمالا هیچ کشور دیگری حاضر نشده از آمریکا پیروی نماید. مخالفت یکپارچه اتحادیه اروپا کم مسئله‌ای نیست.

واقعیت آن است که مادام که یک کشور مستقل فلسطینی در کنار اسراییل حسب تصمیم تاریخی سازمان ملل در سال۱۳۲۷به وجود نیاید، حتی اگر همه نزدیک به ۲۰۰کشور عضو سازمان ملل هم بیت‌المقدس را به‌عنوان پایتخت اسراییل به رسمیت بشناسند، چیزی عوض نشده و مناقشه اعراب و اسراییل با گذشت ۷۰سال همچنان ادامه خواهد یافت.