ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 13.05.2018, 9:58

نتایج انتخابات پارلمانی عراق سه‌شنبه آینده اعلام می‌شود


دویچه وله: انتخابات پارلمانی عراق بدون حادثه مهمی در ساعت پیش‌بینی شده پایان یافت. نتایج اولیه روز سه‌شنبه اعلام خواهد شد. هیچ یک از فهرست‌ها و ائتلاف‌های انتخاباتی از بخت پیروزی چشمگیری برخوردار نیستند.

حوزه‌های رأی‌گیری در عراق در ساعت ۱۷ بعدازظهر شنبه (۱۲ آوریل ۲۰۱۸) به وقت محلی بسته شد. با وجود آنکه ۵ ماه پیش نخست‌وزیر عراق از پیروزی کامل بر گروه تروریستی داعش خبر داده بود، انتخابات امروز اما در سراسر کشور زیر سایه وحشت از حملات داعش قرار داشت.

در ایالت «دیاله» واقع در شرق بغداد، پرتاب راکت و نارنجک به سوی حوزه‌های رای‌گیری گزارش شده است. در روستای «ابوصیدا»، به گفته یک مقام ارشد نظامی، یک پلیس کشته و ۵ نفر دیگر زخمی شدند. حدود ۹۰۰ هزار پلیس و سرباز و دیگر نیروهای امنیتی، مسئول تامین امنیت حوزه‌های رای‌گیری بودند.

میزان مشارکت در انتخابات روز شنبه عراق در مناطق گوناگون بین ۴۰ تا ۸۰ درصد در نوسان بود. در اقلیم کردستان که خواستار حضور بیشتر نمایندگان کرد در پارلمان عراق هستند، میزان مشارکت مردم در انتخابات بسیار بالا بود. در شهر موصل نیز حضور مردم در رای‌گیری چشمگیر گزارش شده است.

در بغداد، پایتخت کشور، در مقایسه با دوره‌های پیشین افراد کمتری در حوزه‌های رای‌گیری حاضر شدند.

در انتخابات سراسری روز شنبه حدود ۵/ ۲۴ میلیون نفر واجد شرایط رای‌دادن بودند. حدود  ۷ هزار نفر در قالب ۸۷ فهرست انتخاباتی برای ۳۲۹ کرسی پارلمانی رقابت می‌کردند. زنان حدود ۲۰۰۰ نفر از ۷۰۰۰ نامزد انتخابات بودند.

نخستین نتایج انتخابات روز سه‌شنبه ۱۵ آوریل اعلام خواهد شد.

احتمالا هیچ یک از فهرست‌ها و ائتلاف‌های انتخاباتی به پیروزی قابل‌ملاحظه‌ای دست نخواهد یافت، زیرا گروه‌های شیعی به شدت دچار تفرقه بودند، کردها تضعیف شده‌اند و احزاب سنتی متعلق به سنی مذهبان عراق به حاشیه رانده شده‌اند.

بیشتر رای‌دهندگان خواستار پایان دادن به فساد گسترده در کشور هستند. بسیاری از عراقی‌ها حیدر عبادی را مسئول گسترش فساد در کشور می‌دانند. با این‌حال عبادی امیدوار است برای دوره‌ای دیگر در مقام نخست‌وزیری عراق بماند.

در دوره نخست‌وزیری حیدر عبادی، مردم عراق توانستند بر تروریست‌های داعش غلبه و از جدایی کردها جلوگیری کنند. عبادی در این انتخابات خود را طرفدار سیاست برقراری توازن میان شیعه و سنی و تهران و واشنگتن معرفی می‌کرد.

ائتلاف «االنصر» به رهبری حیدر عبادی اما از سوی دو ائتلاف مهم شیعی دیگر به چالش کشیده شده بود: اولی «ائتلاف دولت قانون» به رهبری نوری مالکی، نخست‌وزیر سابق عراق و  دیگری ائتلاف «الفتح» به رهبری هادی عامری، رهبر شبه‌نظامیان حشدالشعبی.

با وجود آن که عراقی‌ها نوری مالکی را مسئول شکست فاجعه‌بار ارتش عراق در برابر گروه داعش می‌دانند، با این‌حال او هنوز دارای پایگاه اجتماعی است و در حد معینی حمایت می‌شود.

هادی عامری به دلیل نقش شبه‌نظامیان زیر فرمان او در جنگ علیه داعش، یک قهرمان به شمار می‌رود. اما او ارتباط تنگاتنگی با سپاه پاسداران ایران دارد و خواهان خروج نیروهای آمریکایی از عراق است. بر خلاف او، حیدر عبادی از رابطه متوازن هم با ایران و هم با آمریکا و عربستان طرفداری می‌کند.

پیروزی نسبی هر یک از این ائتلاف‌ها و بلوک‌ها در پارلمان، مسیر آینده عراق، به ویژه در سیاست خارجی این کشور را مشخص خواهد کرد.